۲۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85061583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰ پایگاه میراث فرهنگی خراسان شمالی میزبان جشن نوروزگاه است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: همزمان با سال نو و ایام تعطیلات ۱۴۰۲، جشن نوروزگاه در ۱۰ پایگاه میراث فرهنگی این استان برگزار می‌شود.

علی مستوفیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: آیین نوروزگاه در قالب برنامه‌های متنوع و با هدف رفاه حال مسافران، گردشگران و ارایه خدمات شایسته در ایام نوروز ۱۴۰۲ برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری آیین‌های سنتی نوروزی، پهن کردن سفره هفت سین با حضور اقوام گوناگون خراسان شمالی از مهمترین برنامه های جشن نوروزگاه در این مراکز تاریخی و میراث فرهنگی است.

مستوفیان برپایی بازارچه صنایع دستی و سوغات، برگزاری بازی های بومی محلی، جشنواره های کودک و توزیع بروشور اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در برگزاری نوروزگاه ها دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی یادآور شد: وجود ظرفیت‌های گردشگری خراسان شمالی در جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی این منطقه را به‌ عنوان استان مکمل و جایگزین استان‌های مازندران و مشهد در سفرهای نوروزی تبدیل کرده است.

۶ موزه خراسان شمالی میزبان بازدیدکنندگان نوروزی

وی گفت: در ایام نوروز ۶ موزه و ۳ پایگاه میراث‌فرهنگی در سطح استان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است.

مستوفیان افزود: این موزه‌ها شامل موزه تاریخ شهر فاروج، موزه فرش و مردم‌شناسی شیروان، موزه قلعه جلال‌الدین گرمه، موزه تاریخ شهر و گرمابه جاجرم، موزه مردم‌شناسی عمارت مفخم و موزه اسناد خطی آینه‌خانه مفخم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی یادآور شد: بر اساس دستورالعمل معاونت میراث‌فرهنگی کشور در خصوص برگزاری مراسم آیینی نوروز ۱۴۰۲ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان با هدف ایجاد هماهنگی و ارائه خدمات یکپارچه ساعت کاری موزه‌ها، اماکن تاریخی و پایگاه‌های میراث فرهنگ استان از ساعت ۱۰ الی ۲۱ اعلام شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان دارای ۶ موزه در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان، گرمه و جاجرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha