۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85060687
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توافق ژاپن و آلمان برای توسعه مناسبات دفاعی

۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85060687
 توافق ژاپن و آلمان برای توسعه مناسبات دفاعی

تهران- ایرنا- ژاپن و آلمان توافق کردند همکاری‌های خود در زمینه دفاعی و تغییرات اقلیمی را گسترش داده و همکاری بیشتری برای کاهش وابستگی به مواد خام و استفاده از انرژی پاک داشته باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در توکیو میزبان اولاف شولتس صدراعظم آلمان است.

این دیدار شامل جلسه مشترک کابینه و گفت و گوهای دوجانبه بین وزرای دفاع، اقتصاد، دارایی، حمل و نقل و امور خارجه دو کشور می شود.

کیشیدا در ابتدای این نشست گفت: روابط بین این دو متحد گروه هفت هرگز نزدیک‌تر نبوده است و چارچوب جدید روابط را حتی در زمینه‌هایی مانند امنیت اقتصادی و زنجیره‌های تامین تقویت خواهد کرد.

شولتس نیز گفت: رهبران دو کشور و وزیران در مورد همکاری و هماهنگی بیشتر در مورد موضوعاتی از هیدروژن سبز گرفته تا فناوری حفاظت از آب و هوا و دفاع گفت و گو خواهند کرد.

هر دو دولت در پایان روز شنبه بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد که انتظار می رود جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کند.

کشورهای بزرگ توسعه یافته مانند آلمان و ژاپن به شدت برای منابع کمیاب با یکدیگر رقابت می کنند و دسترسی به فلزات و عناصر کمیاب برای گذار به اقتصادهای پاک تر و از نظر فناوری پیشرفته تر، برای آنها حیاتی است.

ژاپن به طور فزاینده بر امنیت اقتصادی متمرکز شده است و وزیری را برای پیگیری موضوع منصوب کرده و لایحه ای در مورد ایجاد زنجیره های تامین انعطاف پذیر برای کالاهای کلیدی مانند خاک های کمیاب تصویب کرده است.

در یک راهبرد جدید امنیت ملی ژاپن که در دسامبر منتشر شد، دولت کیشیدا متعهد شد وابستگی بیش از حد به کشورهای خاص را مهار کند.

آلمان در مراحل پایانی تدوین راهبرد امنیت ملی خود است که در آن تاب آوری اقتصادی و کاهش وابستگی های یکجانبه در زمینه هایی مانند انرژی و مواد خام نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.

تمرکز شولتس بر ژاپن تصادفی نیست، زیرا او بارها اعلام کرده است که کشورهای دموکراتیک باید برای مقابله با نفوذ رقبای اقتصادی با نظام های سیاسی مختلف، نزدیک‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

خودروسازان آلمانی و تامین کنندگان آن‌ها در تلاشند دسترسی مستقیم به مواد خام مانند لیتیوم و کبالت مورد نیاز در تولید سلول های باتری خودروهای الکتریکی را تضمین کنند.

در اوایل ماه مارس، یک شرکت و یک سازمان دولتی ژاپن توافق کردند که بودجه خود را برای کاوش عناصر کمیاب «لیانز» استرالیا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کاهش وابستگی به چین در زنجیره تامین حیاتی خود افزایش دهند.

تنها تولیدکننده عناصر کمیاب آمریکا نیز با قراردادی برای ارسال محصول از کارخانه فرآوری جدید خود به ژاپن موافقت کرده است.

به گفته کارشناسان، ژاپن همچنین برای پیوستن به ایالات متحده برای تشدید کنترل صادرات ماشین های ساخت تراشه های پیشرفته به چین، اعلام آمادگی کرده، اگرچه جزئیات آن به اطلاع عموم نرسیده است.

تمرکز شولتس بر ژاپن نشان دهنده تغییر واضحی نسبت به رویه صدراعظم پیشین آنگلا مرکل است که در طول ۱۶ سال حضور خود در قدرت، فقط سه بار برای گفت و گوهای دوجانبه از توکیو بازدید کرد، در حالی که تقریبا هر سال با هیئت های تجاری بزرگ به چین پرواز می کرد.

جنگ روسیه و اوکراین خطرات ناشی از اتکای بیش از حد به یک تامین کننده واحد برای واردات انرژی را آشکار کرد و ائتلاف حاکم شولتس مایل است از وابستگی های مشابه در مورد نفت خام اجتناب کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha