۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۱۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85060324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۰ سنگ قبر تاریخی به موزه "عمارت مفخم" بجنورد افزوده شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ۱۰ سنگ قبر تاریخی برای بازدیدهای نوروزی ۱۴۰۲ به موزه عمارت مفخم بجنورد افزوده شد.

محمدرضا قهرمانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قدمت این سنگ قبرها مربوط به دوره‌های اولیه اسلام و تاریخ معاصر است که در محوطه های تاریخی و در محل امامزاده ها کشف شده اند.

وی افزود: جدای از این اشیای تاریخی، هشت نسخ خطی که مربوط به دوره های صفویه و قاجار است به موزه آیینه خانه مفخم بجنورد افزوده شد.

قهرمانیان در مورد تعداد موزه های فعال خراسان شمالی نیز گفت: موزه های دایر استان شامل موزه اسناد و نسخ خطی، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج، موزه گرمابه و تاریخ شهر جاجرم، موزه قلعه جلال‌الدین، موزه تاریخ شهر شیروان و موزه فرش شیروان است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ادامه داد: اکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شی فرهنگی و تاریخی در موزه های استان نگهداری می شود که این اشیا مستند نگاری نیز شده اند.

وی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در نقاط مختلف خراسان شمالی، گفت: نوروزگاه ها در عمارت مفخم، محوطه های باستانی بلقیس، ریوی و روستای گردشگری رویین برگزار می شود و هم چنین در این نقاط نمایشگاه های سوغات صنایع دستی نیز برپا خواهد شد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان دارای ۶ موزه در شهرستان های بجنورد، فاروج، شیروان، گرمه و جاجرم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha