۲۷ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبر: 85060323
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 عشایر گلستان در سیاه چادر از مسافران نوروزی پذیرایی می‌کنند

گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست اداره‌کل امور عشایر گلستان گفت: با هدف استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی، هشت چادر عشایر کرد و آلاچیق عشایر ترکمن این استان در ورودی و مرکز شهرستانهای گنبدکاوس، گالیکش و مراوه‌تپه برپا شده است.

احمد پرتانی روز شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: هشت سیاه چادر عشایر کرمانج و آلاچیق عشایر ترکمن در مبادی ورودی شهرها و مجاورت برج جهانی قابوس گنبدکاوس و آرامگاه شاعر معروف ترکمن مراوه تپه مختومقلی فراغی آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی است.

وی اضافه کرد:علاوه بر تدارک استراحتگاه میهمانان نوروزی، انواع محصولات لبنی و صنایع دستی عشایر استان گلستان و غذاهای محلی و شیرینی و دمنوش گیاهان داروئی باکیفیت عالی عرضه می شود.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۸ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha