گفت وگوی بورل و بلینکن درباره مسائل بین‌المللی و عادی سازی روابط صربستان و کوزوو

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در تماس تلفنی آخرین تحولات بین‌المللی را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه منتشر شد نوشت: گفت‌وگوی دو طرف روی نشست آتی بلگراد و پریشتینا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، وضعیت اتیوپی و نشست شورای انرژی اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه آینده متمرکز بود.

بر اساس این بیانیه بورل، وزیر امور خارجه آمریکا را در جریان آخرین تحولات مربوط به روند عادی سازی روابط بین کوزوو و صربستان قرار داد و انتظارات خود را از نشست پیش‌رو تشریح کرد.

نشست پیشین مقامات اروپایی در بروکسل که در آذرماه گذشته برای کاهش تنش بین صربستان و کوزوو برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شکست مذاکرات را به «رفتارهای غیرسازنده» نسبت داد.

اما «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو، بورل را مسئول شکست گفت‌وگوها خواند و الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان هم کورتی را مسئول ناکامی این نشست خطاب کرد. وی گفت شب‌های بی خوابی زیادی پیش روی ماست.

بورل و بلینکن در این تماس تلفنی توافق کردند که گفتگوهای خود را در مورد مسائل مهم سیاست خارجی در نشست آتی شورای انرژی اتحادیه اروپا و آمریکا در بروکسل ادامه دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا هم با انتشار پیامی در توئیتر، گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مهم ارزیابی کرد و نوشت: ما در مورد نشست صربستان و کوزوو به رهبری اتحادیه اروپا و الحاق کشورهای بالکان غربی به اتحادیه اروپا و حمایت از اوکراین بحث کردیم.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha