فرش قرمز اردبیل برای گردشگران با پذیرش ۵۴ هزار مسافر قبل از نوروز

اردبیل - ایرنا - ورود و اقامت بیش از ۵۴ هزار گردشگر نوروزی در اقامت‌گاه‌های استان اردبیل در نیمه دوم اسفندماه، نوید استقبال گرم مسافران از جاذبه‌های گردشگری خطه سبلان را می‌دهد و مسئولیت ستاد خدمات سفرها را برای اسکان و هدایت میهمانان، دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان اردبیل در شمال غرب ایران، همجوار با خطه سرسبز گیلان و مرز جمهوری آذربایجان، با جاذبه‌های متنوع طبیعی، تاریخی، اقتصادی و مذهبی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است و آب و هوای مساعد و باصفا نیز از دیگر دلایل گردشگرپذیر بودن این استان است.

بقعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی را می‌توان قطب مراکز تاریخی و مذهبی استان اردبیل ذکر کرد که در آستانه سال جدید، ستاد خدمات سفرهای نوروز ۱۴۰۲ استان اردبیل کار خود را با حضور و مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و با هدف تسهیل مسافرت‌ها و استقبال از گردشگران داخلی و خارجی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری در نگارخانه ختایی این بقعه آغاز کرد.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل به عنوان رئیس این ستاد در این رابطه گفت: جلسات مختلفی برای تمهید و هماهنگی خدمات سفر، با شرکت دستگاه‌های اجرایی و کمیته‌های مربوطه در استان برگزار شده و مقدمات زمینه‌های لازم برای استقبال از مسافران و گردشگران فراهم است.

کمال‌الدین میرجعفریان تاکید کرد که دستگاه‌های عضو ستاد خدمات سفر آمادگی خود را به صورت عملیاتی برای مردم نشان دهند و محتواهای لازم برای معرفی گردشگاه‌ها از ناحیه رسانه‌های استان تهیه و منتشر شود.

به گفته حسن محمدی ادیب، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ستاد خدمات سفر در سراسر استان به همراه کمیته‌های ده‌گانه تشکیل یافته و با برگزاری جلسات مستمر، استان آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

وی افزود: ورود و اقامت ۵۳ هزار و ۷۲۴ گردشگر به استان در نیمه دوم اسفند ماه نشانگر توجه گردشگران به جاذبه‌های گردشگری استان است و بی‌شک در روزهای آینده، ورود مسافران به استان رشد چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خاطرنشان کرد: در نیمه دوم اسفند ماه، بیش از ۳۲۶ هزار تردد در جاده‌های استان ثبت شده که ۱۶۶ هزار و ۵۳۳ تردد مربوط به خودروهای ورودی بوده و تعداد ۲۷۹ هزار بازدید نیز از مراکز تاریخی، فرهنگی و توریستی استان ثبت شده است.

وی همچنین به انجام ۲۰۲ بازدید از مراکز اقامتی، گردشگری و خدماتی استان در روزهای پایان سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: بازدیدهای نظارتی از تاسیسات گردشگری استان به منظور ارائه خدمات مطلوب به مسافران ادامه دارد.

تفرجگاه ازناو خلخال

تکاپوی مهمان‌نوازی در شمال و جنوب استان

خبرهای رسیده از گوشه و کنار استان حکایت از آمادگی ستادهای خدمات سفرهای نوروزی شهرستان‌ها برای استقبال از مسافران را دارد به طوری که در شمال استان فرمانداران شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار و در جنوب استان، مسئولان شهرستان‌های خلخال و کوثر از آمادگی اقامتگاه‌ها و مهمان پذیرها خبر داده‌اند.

علی درویشی ، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خلخال درباره ظرفیت اماکن اقامتی این شهرستان گفت: ۱۰ هتل، هتل آپارتمان، مراکز اقامتی رسمی و مجموعه‌های بوم‌گردی دارای پروانه فعالیت در شهرستان‌های خلخال و کوثر به تعداد ۱۵۰ اتاق و سوئیت با ظرفیت ۵۵۰ تخت ساماندهی شده و علاوه بر آن، دیگر مجموعه‌های گردشگرپذیر نیز با ۳۲۰ تخت آماده پذیرش مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر خلخال افزود: با بهره‌برداری از مجموعه گردشگری و هتل پنج ستاره ازناو، هتل رغائب و هتل‌های هشجین و کلور در مراکز بخش‌های شاهرود و خورش رستم ظرفیت اتاق‌ها و تخت‌های پذیرش گردشگران در این شهرستان در آینده نزدیک دو برابر خواهد شد.

فرماندار و رئیس ستاد خدمات سفر خلخال نیز اعلام کرده است که با توجه به تقارن ایام تعطیلات نوروز امسال با ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود سفرهای نوروزی به این شهرستان از آخر اسفند تا سوم فروردین ماه قابل توجه باشد.

سیدجواد یحیی‌زاده خانه تکانی شهری از سوی شهرداری، استقبال از بهار، استقبال از نخستین میهمان نوروزی در مبادی ورودی و اجرای برنامه‌های آئینی و سنتی در روستاها را برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام نوروز در این شهرستان برشمرد.

اهمیت شهرستان کوثر ورودی اردبیل از مسیر سرچم

با توجه به قرار گرفتن کوثر در مسیر ورودی اردبیل از بزرگراه سرچم، ستاد خدمات سفر این شهرستان از اهمیت خاصی برخوردار است به نحوی که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با شرکت در جلسه این ستاد گفت: با توجه به اینکه ورود گردشگران به استان اغلب از مسیر جاده سرچم روی می‌دهد، موقعیت شهرستان کوثر در ابتدای این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های شهرستان باید اقدامات لازم را برای سفرهای نوروزی انجام داده و در طول تعطیلات بر خدمات ارائه شده نظارت داشته باشند.

به گفته محمدی ادیب ، شهرستان کوثر ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد و استقبال خوب از گردشگران در ایام نوروز می‌تواند به دیده شدن جاذبه‌های منطقه کمک کند و به جذب بیشتر گردشگران در استان منجر شود.

فرش قرمز اردبیل برای گردشگران با پذیرش ۵۴ هزار مسافر قبل از نوروز

ضرورت صیانت از آثار تاریخی

با توجه به افزایش بازدیدها از اماکن تاریخی و موزه‌ها در ایام تعطیلات نوروز، مشارکت همگانی و استفاده از ظرفیت نیروها برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی لازم است و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این رابطه اعلام کرده که نیروهای اداره کل در قالب ستاد خدمات سفر فعال هستند تا اماکن تاریخی و موزه‌های استان با امنیت کامل برای بازدید عموم آماده باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل نیز اعلام کرده است که یگان حفاظت اداره کل با تمام ظرفیت‌ها و نیروهای انسانی خود آماده ارائه خدمت و حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی استان در ایام نوروز است.

به گفته سرهنگ ناصر شکری ، با توجه به اینکه حوزه فعالیت یگان حفاظت میراث‌فرهنگی بسیار گسترده است، نیروی انسانی موجود برای این میزان از ماموریت جوابگو نیست و سایر دستگاه‌های امنیتی و عموم مردم، این یگان را در حفاظت از میراث فرهنگی همراهی کنند.

اردبیل شرایط آب و هوایی خاصی دارد و فصل گردشگری این شهرستان بیشتر شامل تابستان می شود به نحوی که طبق اعلام اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل یک میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر و مسافر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ در اقامتگاه‌های رسمی این استان سکونت یافته بودند.

در بازه زمانی یاد شده، حدود چهار و نیم میلیون تردد ورودی به استان ثبت شده است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر، از موزه‌های استان بازدید کرده‌اند که از این میان، یک‌هزار و ۱۲۸ نفر تبعه خارجی و بقیه مسافران و گردشگران داخلی بوده‌اند.

فراموش نکنیم که بسته بودن مرز جمهوری آذربایجان بعد از همه‌گیری کرونا تاکنون از دلایل کاهش ورود گردشگران خارجی به استان اردبیل است و آمار ورود گردشگران به استان در نیمه نخست سال‌های قبل از کرونا حدود ۲۰ درصد بیشتر از آمار مسافران و گردشگران در نیمه اول سال جاری بوده است.

تقارن تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان سبب توجه گردشگران و سفر به استان اردبیل در روزهای مانده به ماه ضیافت قرآن شده است و با وجود اینکه اوج سفرها به این استان را اغلب در تابستان‌ها شاهد هستیم، به نظر می‌رسد قبل از حلول ماه قرآن، آمار ورود مسافران و گردشگران به استان اردبیل افزایش چشمگیری داشته باشد.

اکنون جاذبه‌های تاریخی همچون مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بقعه شیخ حیدر، بازار تاریخی و مساجد اردبیل، مجموعه‌های طبیعی همچون چشمه‌های آبگرم در شهرهای سرعین، مشگین‌شهر، خلخال، نیر، جنگل‌های فندقلو، قله سبلان، دریاچه‌های نئور و شورابیل، پل‌های معلق مشگین‌شهر و هیر گردشگران و مسافران را به سوی خود می‌خوانند.

علاوه بر این، کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه‌های قره حسنلوی نمین، اولتان پارس‌آباد و شهر یئری مشگین‌شهر چشم‌انداز توسعه گردشگری تاریخی و باستانی را در استان اردبیل تقویت کرده است.

فرش قرمز اردبیل برای گردشگران با پذیرش ۵۴ هزار مسافر قبل از نوروز

ضعف زیرساخت‌ها و همت دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

به نظر می‌رسد استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها مستلزم توسعه و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای ریلی و هوایی، زیرساخت‌های اقامتی مانند احداث اقامتگاه‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی است.

اما به گفته سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل، این استان از نظر شاخص‌های توسعه به‌ویژه در زیرساخت‌ها دچار عقب ماندگی‌های فراوانی است به طوری که جزو معدود استان‌هایی است که برای ارتباط با مرکز کشور شبکه بزرگراهی مطمئن ندارد.

از سوی دیگر، شهر اردبیل در سال میلادی ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است و رویدادهای مهمی در این راستا با حضور سفرا و شخصیت‌هایی از اکو در بهار سال آینده در اردبیل برگزار خواهد شد و گردشگرانی از آن ممالک به ایران و اردبیل سفر خواهند کرد، تقویت و توسعه گردشگری استان اردبیل باید به طور مستمر در دستور کار مدیران آن باشد.

خوشبختانه دولت سیزدهم برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بر تقویت زیرساخت‌های توسعه مانند حمل و نقل و بخش آب و کشاورزی استان اردبیل متمرکز شده است و انتظار می‌رود در صورت تامین منابع، در سال‌های آینده گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شود و صنعت گردشگری این استان سرسبز و خوش آب و هوا هر چه بیشتر رونق بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha