آبیاری زعفران برای نخستین بار در کشور با سامانه بارانی در شاهرود انجام شد

شاهرود – ایرنا - رییس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شاهرود گفت: آبیاری مزرعه زعفران با سامانه بارانی (رِین فِلَت) برای نخستین بار در کشور انجام شد.

مصطفی شاکر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آبیاری ۴۹ هکتار از مزارع زعفران شاهرود با سامانه بارانی به منظور کاهش هدررفت آب، افزایش بهره‌وری توزیع و مصرف آب اجرا شد.

وی با بیان اینکه ۲۴ سامانه نوین آبیاری موضعی، بارانی و کم فشار در ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا شد، ابراز کرد: این طرح با هزینه یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان انجام شد.

آبیاری زعفران برای نخستین بار در کشور با سامانه بارانی در شاهرود انجام شد

۴۵ رشته قنات در شهرستان شاهرود مرمت شد

شاکر با اشاره به اینکه احیا، مرمت و بازسازی ۴۵ رشته قنات با اعتبار هفت میلیارد و ۷۹۶میلیون تومان به طول ۲۱ کیلومتر انجام شد، اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح نگهداری منابع آبی و تثبیت دِبی آب موجود بود.

رییس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: ۴۵ طرح انتقال آب از منابع به زمین‌های کشاورزی به طول ۴۰ کیلومتر با هدف افزایش بهره‌وری انتقال آب انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پنج طرح ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی به حجم چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب اجرایی شد، افزود: این طرح با هدف تنظیم حقابه و مدیریت آب با اعتبار ۶۳۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان صورت گرفت.

شاکر از مرمت ۲۰۰ متر جاده بین مزارع با اعتبار ۱۷ میلیون تومان خبر داد و گفت: اجرای این طرح با هدف افزایش مدیریت مصرف آب در سطح مزرعه انجام شد.

رییس اداره فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی شاهرود ابراز کرد: طرح تجهیز و نوسازی (تسطیح نسبی) زمین‌های کشاورزی به مساحت چهار هکتار با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان به منظور کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اجرا شد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی و ۲۱ هزار و ۷۱ هکتار باغ است.

۲ درصد از وسعت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha