سالانه ۲ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می‌شود

ارومیه - ایرنا - سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌های و حاشیه باغ‌های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که سالانه ۲ میلیون لیتر عرق بیدمشک در این مناطق تولید و استحصال می‌شود.

علی دیانتی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند آغاز می‌شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، اضافه کرد: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست.

به گفته دیانتی، استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

بیشتر بخوانید:

برداشت شکوفه‌های بیدمشک در ارومیه آغاز شد

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: کشت این درختچه‌ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب است که بیشترین سطح آن در شهر ارومیه قرار دارد.

سالانه ۲ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود

دیانتی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال‌جاری بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر برآورد می‌شود.

وی گفت: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک افزود: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

به گزارش ایرنا، بیدمشک را به صورت درختچه‌هایی که در کنار نهرها یا در حاشیه باغ‌های شهرهای آذربایجان غربی بخصوص در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی کاشته می‌شود.

بیدمشک با نام آذربایجان غربی بخصوص ارومیه عجین است به طوری که نقل بیدمشک بویژه نوع ابریشمی آن و انواع عرق حاصل از بیدمشک با مصارف درمانی و دارویی شهرت خاصی در کشور و منطقه دارد.

بیدمشک علاوه بر رایحه مطبوع، دارای خواص درمانی زیادی است که اهالی شهرستان ارومیه برای استفاده از خواص درمانی و پذیرایی از مهمانان، عرق آن را در خانه‌ها نگهداری کرده و عرق و نقل بیدمشک به دلیل کیفیت و عطر و طعم مطبوع از قدیم الایام مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و در زمان حاضر نیز از جمله اقلامی است که مشتریان زیادی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha