مورالس: آمریکا به دنبال دست‌اندازی به لیتیوم بولیوی است

تهران- ایرنا- «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) اقدام آمریکا در تدارک یک طرح مداخله‌جویانه برای تصرف ۲۱ میلیون تن ذخایر لیتیوم کشورش را محکوم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک موندو، اوو مورالس رئیس‌جمهوری سابق بولیوی در صفحه توییتر خود نوشت: ایالات متحده از طریق فرماندهی جنوب در حال تدارک اجرای یک طرح مداخله جویانه در بولیوی و کشورهای برادر منطقه به بهانه تضمین دموکراسی و امنیت که ما آن را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: منفعت واقعی آن‌ها این است که ما را از نظر سیاسی تسلیم کنند تا منابع طبیعی ما را بدزدند.

۲۱ میلیون تن ذخایر لیتیوم بولیوی در کنار ذخایر آرژانتین و شیلی به ۴۳ میلیون تن می‌رسد.

لورا ریچاردسون، رئیس فرماندهی جنوبی ایالات متحده، هشتم مارس (۱۷ اسفند) در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که چین در حال گسترش نفوذ خود در آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است، در حالی که آمریکا در آستانه یک «دهه تعیین کننده» برای به دست گرفتن کنترل نیمکره جنوب قرار دارد.

مورالس تصریح کرد: وی علاوه بر تکرار وسواس خود در مورد بهره‌برداری از منابع طبیعی در آمریکای لاتین، به ویژه لیتیوم بولیوی، شیلی و آرژانتین، اذعان داشت که شخصاً از ۱۳ کشور بازدید کرده و با ۹۰ وزیر دفاع و مقام‌های منطقه دیدار داشته است.

به عقیده رئیس‌جمهوری سابق بولیوی، طرح واشنگتن با شکست مواجه خواهد شد، زیرا مردم آمریکای لاتین دیگر هرگز مغلوب امپریالیسم ایالات متحده نخواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ریچارسون در مورد اعتمادسازی با کشورهای منطقه صحبت کرد، در حالی که حمله‌های مکرر علیه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را با دروغ و اتهام‌های سیاسی تکرار کرد.

دولت بولیوی، ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) قراردادی را با کنسرسیوم چینی سی‌بی‌سی (CBC)، برای ساخت دو مجتمع صنعتی مبتنی بر فناوری‌های استخراج مستقیم لیتیوم (EDL) در جنوب غربی بولیوی امضا کرد.

بولیوی (با ۲۱ میلیون تن لیتیوم) بخشی از مثلث لیتیوم در آمریکای لاتین به همراه آرژانتین (۱۹ میلیون تن لیتیوم) و شیلی (۹ میلیون تن) است که در مجموع دارای بزرگترین ذخایر در جهان هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha