۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85057187
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

رویای برپایی سوری فارغ از آلودگی صدا و هوا

۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۹
کد خبر: 85057187
رویای برپایی سوری فارغ از آلودگی صدا و هوا

سنندج- ایرنا- چهارشنبه آخر سال جشن سنتی ایرانیان که چند دهه‌ای است فرم برگزاری آن دستخوش تغییراتی شده است و اثرات زیان‌باری بر محیط زیست گذاشته است، در آستانه این روز رویای هر دوستدار محیط زیستی برپایی سوری فارغ از آلودگی صدا و هوا است.

به گزارش ایرنا، آلاینده‌های موجود در هوا، زمین و آب می‌تواند آسایش، سلامتی و حتی امنیت جانی مردم را به خطر اندازد به همین دلیل است که کاهش آلاینده‌ها همواره مورد تاکید مسئولان و دوستداران محیط زیست است.

صنعتی شدن، افزایش مصرف گرایی و رشد تولید پسماندها اعم از خانگی، صنعتی و بیمارستانی از جمله مهمترین عوامل آلودگی‌های زیست محیطی است که بی توجهی به آنها اثرات نامطلوبی بر زیست ایجاد می کند.

همچنانکه به دلیل افزایش تعداد خودروها و تردد آنها و رشد واحدهای صنعتی و نزدیکی آنها به مناطق مسکونی هوای بیشتر شهرها به ویژه کلان شهرهای کشور آلوده شده است منابع آب و خاک هم به دلیل مصرف کود و سموم شیمایی و ورود فاضلاب‌های انسانی و صنعتی درگیر آلودگی شده اند.

حال، جمعی از مردم علیرغم علم به موارد مذکور و مطالبه کاهش چنین آسیب‌های زیست محیطی، در یک روز از سال این مهم را به فراموشی سپرده و با خیل جمعیت همراه می شوند، می سوزانند و منفجر می کنند و رنگ آسمان را در شب چهارشنبه آخر سال سیاه‌تر می کنند.

سوزاندن لاستیک خودرو، سطل‌های زباله و هر نوع جنس پلاستیکی، احتراق مواد اشتعال زا و منفجره، افزون بر اثرات تخریبی که بر محیط زیست و به خطر انداختن حیات جانوران به ویژه پرندگان در محیط شهری به دنبال دارد موجب آسیب جانی به شهروندان هم می شود.

درخت بکارید و پرنده در قفس را رها کنید

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهارشنبه سوری به عنوان یکی از آیین‌هایی که ریشه در فرهنگ کهن مردمان این سرزمین دارد، اکنون به دلایل مختلف به تهدیدی برای سلامت شهروندان و آلودگی و تخریب محیط زیست تبدیل شده است.

اقبال حمیدی با اشاره به اینکه احتراق مواد اشتعال زا و منفجره اثرات و پیامدهای نامطلوبی بر محیط زیست دارد، افزود: ایجاد آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تخریب محیط زیست از مهمترین اثرات نامطلوب فعالیت های شب چهارشنبه سوری است.

وی ادامه داد: از عموم مردم با فرهنگ و علاقمند به محیط زیست استان درخواست می کنیم با پرهیز از انجام برخی کارها، خسارت های محیط زیستی چهارشنبه سوری را کاهش داده و آلودگی های صوتی این شب را مهار و میزان انتشار آلاینده های هوا را کم کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: امیدواریم شهروندان از آتش زدن لاستیک خودرو و لوازم پلاستیکی که منجر به آلودگی هوا می شود و شکستن تنه و شاخ و برگ درختان خودداری کنند.

حمیدی یادآور شد: انتظار می رود در پایان مراسم چهارشنبه سوری، شهروندان پسماندها و زباله های تولید شده را جمع آوری کنند.

وی اظهار کرد: مردم این استان همواره در انجام حرکت های زیست محیطی پیشقدم بودند و امیدواریم روزی فرا برسد که این رسم شاد و آیین فرهنگی با آموزه های محیط زیستی همراه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: اگر به جای برخی اقدامات مخاطره آمیز که موجب آسیب جانی خواهد شد شاهد کاشت درخت و رهاسازی پرندگان اسیر در قفس باشیم آنگاه شادی و نشاط بر فضای شهرهای ما حکمفرما خواهد شد.

اصلاح انحراف در جشن چهارشنبه سوری

تضمین پایداری محیط زیست و حفاظت از آن یکی از هشت هدف توسعه هزاره به شمار می رود که عمل به آن تعهدی جهانی است بنابراین اگر جشن سنتی هم چون چهارشنبه سوری در کشور ما به دلایل متعددی به انحراف کشیده شده است را می توان با راهکارهایی به سمت و سویی که هم تخلیه هیجانات مردم را به همراه داشته باشد و هم شور و نشاط جمعی ایجاد کند، کشاند.

ازجمله راهکارهای پیشنهاد شده توسط محققان و کسانی که در این رابطه کار پژوهشی انجام داده اند می توان به ایجاد مکان های مناسب برای برگزاری جشن در چند نقطه شهر، افزایش حس مشارکت و مسئولیت پذیری مردم و جلوگیری از برخوردهای قهری اشاره کرد.

از رسوم قدیمی مردم کردستان در جشن چهارشنبه آخر سال، پوشیدن لباس های نو و رنگارنگ کُردی و جمع شدن اقوام و همسایه ها و پخش موسیقی و هه‌لپه‌رکی بود که نه تنها هیچ آسیب زیست محیطی به دنبال نداشت بلکه جلوه ای زیبا هم به شهر می بخشید.

حال سال ها است که شیوه برگزاری این جشن به انحراف کشیده شده است و اصلاح آن به رویای علاقمندان به محیط زیست تبدیل شده است، اصلاح این رویه بی شک کاری غیرممکن نیست ولی همتی جمعی می خواهد تا سنتی قدیمی به شیوه ای اصولی احیا شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha