۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85057101
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار پاشینیان در مورد تحرکات جدید تنش‌زا جمهوری آذربایجان

تهران- ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان امروز نسبت به احتمال بالای ایجاد تنش از سوی جمهوری آذربایجان در مرز و در منطقه قره باغ هشدار داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آرمن‌پرس، پاشینیان امروز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: نتیجه‌گیری من ناشی از لفاظی‌های تهاجمی فزاینده جمهوری آذربایجان است و البته اطلاعات دیگری هم داریم.

وی ابراز داشت که ارمنستان کشوری نیست که شروع کننده اقدام‌های تهاجمی یا تنش باشد بنابراین تصمیم گرفت تا ناظران اتحادیه اروپا را دعوت کند.

نخست وزیر ارمنستان افشا کرد که توافق اولیه در اکتبر ۲۰۲۲ در پراگ این بود که ناظران اتحادیه اروپا به مرز یا خط ارتباطی اعزام شوند.

پاشینیان در ادامه عنوان کرد که جامعه جهانی باید آگاه باشد که در واقع خطر بالایی از شکل گیری یک تنش جدید وجود دارد. 
وی تصصرح کرد که معتقد است در این رابطه با در نظر گرفتن بسته بودن گذرگاه لاچین و بحران انسانی ادامه دار در ناگورنو قره باغ و همچنین آمادگی‌های جمهوری آذربایجان برای پاکسازی قومی، موضع ایروان همچنان این است که یک هیات بین‌المللی حقیقت یاب به گذرگاه لاچین و منطقه قره باغ ارسال شود.

وی اشاره کرد که جمهوری آذربایجان به سرعت مسائل مرتبط با حقوق و امنیت مردم قره باغ را به یک روایت درباره یکپارچگی تغییر داد. پاشینیان تاکید کرد که نمایندگان مردم ناگورنو قره باغ باید کسانی باشند که با باکو مذاکره می‌کنند. 
نخست وزیر ارمنستان گفت که یک سازوکار بین‌المللی تضمین‌کننده ادامه این گفتگو باید وجود داشته باشد و ایروان به باکو اجازه ارتکاب پاکسازی قومی یا نسل‌کشی در قره باغ را نمی‌دهد. 
 پاشینیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود وجود ستون پنجم در ارتش کشورش را علت شکست در جنگ سال ۲۰۲۰ عنوان کرد و گفت: شخصا به این نتیجه رسیدم که ما جنگ را باختیم زیرا ستون پنجم در ارتش ما فعالیت می‌کرد. باور دارم که این حقایق در آینده نزدیک علنی خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد که ارمنستان برنامه‌ای برای خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) ندارد اما به نظر این اتحادیه مواضع نیروهای خود در این کشور را ترک می‌کند. 
 
پاشینیان در این خصوص توضیح داد: در سال ۲۰۲۲، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی به من گفت که سازمان نگران است ارمنستان از پیمان خارج شود. من پاسخ دادم که این نگرانی ها بی اساس است، اما نگرانی هایی که ارمنستان در مورد خروج سازمان پیمان امنیت جمعی از کشور داشت، موجه بود. ارزیابی من این است خواسته یا ناخواسته سازمان پیمان امنیت جمعی ارمنستان را ترک می کند و این ما را نگران می کند. 
 
نخست وزیر ارمنستان افزود که ایروان با انتصاب نماینده خود به عنوان معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی موافقت خواهد کرد، درصورتیکه اطمینان حاصل شود که این اقدام امنیت کشور را تقویت می کند. وی خاطرنشان کرد که ارمنستان به کار مداوم با سازمان پیمان امنیت جمعی ادامه می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha