پارک علم و فناوری خراسان رضوی نخستین پارک توسعه یافته کشور است

مشهد-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: این پارک نخستین پارک توسعه یافته کشور است که بنای آن را ۲ استاد بزرگ در ۲۰ سال پیش با اهداف عالیه ترسیم کردند و اکنون در جایگاهی قرار داریم که برنامه‌ها و منویات تصمیم سازی شده در این مجموعه را سایر استان‌ها به کار می گیرند.

مسعود میرزایی شامگاه دوشنبه و در جشن ۲۰ سالگی پارک علم و فناوری خراسان رضوی که با حضور روسای اسبق پارک برگزار شد افزود: در برنامه دوره جدید که در ادامه برنامه سال‌های قبل انجام می‌شود سعی شده است تا در زمینه رسوخ فناوری در صنایع کلان سنتی و حمایت از شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری شود زیرا اگر بخواهیم در تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) تاثیر بگذاریم باید همزمان با صنایع کلان و سنتی در ارتباط باشیم.

وی با اشاره به طرح مردمی‌سازی، نقطه‌زنی و شبکه‌سازی در مجموعه پارک ادامه داد: در حوزه مردمی‌سازی ورود دانش‌آموزان و دانشجویان دوره کارشناسی در عرصه فناوری به عنوان یک مطلوب دنبال می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: در دهه‌های گذشته شرایط کشور اقتضا می‌کرد تا به سمت تولید علم برویم زیرا زمانی هفت صدم درصد مقالات مرجع دنیا متعلق به کشور ما بود ولی اکنون این عدد به ۵.۴ درصد رسیده است و ما در تولید علم جایگاه خوبی در سطح دنیا داریم اما در مصرف علم، مسیر مبهم و غیر شفاف است.

میرزایی افزود: برای مردمی‌سازی پارک رویدادهایی چون تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان ها) برگزار شد تا بتوانیم از ظرفیت استان در زمینه نیروی انسانی، شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو و صنایع بزرگ استفاده شود و جوانان و نوجوانان بومی باید با شرایط طرح‌های بزرگ استان آشنا شوند و این در حالی است که طرح ‌هایی در استان وجود دارد که به دانشگاه‌های واقع در شهر تهران برای انجام، واگذار می‌شود و بر همین اساس تلاش می شود نخبگان استانی با صنایع کلان در ارتباط باشند تا منجر به ثروت‌آفرینی شود.

وی اظهار کرد: در زمینه نقطه‌زنی نیز اتاق فکری ایجاد شد و به این نتیجه رسیدیم تا در حوزه صنایع معدنی، غذایی، کشاورزی و صنایع خلاق فرهنگی ورود پیدا کنیم.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: این استان در نوار معدنی شرق کشور مستقر و مانند عسلویه، ثروت آفرین است. بیش از دو دهه است که در خواف خراسان رضوی نخاله‌های معدنی به صورت خام به فروش می‌رسد بنابر این بهتر است در این زمینه ورود پیدا کنیم و بر همین اساس در چند ماه آینده پردیس فناوری صنایع معدنی در این منطقه افتتاح خواهم شد تا تعدادی از شرکت دانش‌بنیان و فناور در این پردیس مستقر شده و باطله‌ها به زنجیره ارزشی تبدیل شود.

میرزایی با اشاره به حوزه صنایع غذایی و کشاورزی افزود: یکی از عرصه‌هایی که رسوخ فناوری در آن صورت نگرفته صنایع غذایی و کشاورزی است و بر این اساس نخستین دهکده کشاورزی در منطقه طرق تاسیس شد.

وی اضافه کرد: منطقه طرق از لحاظ اراضی، وضعیت خوبی دارد و قرار است متقاضیان فعالیت در این عرصه در این منطقه مستقر شوند تا در زمینه کود شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها که بیشتر وارداتی است و منجر به خروج ارز می‌شود، ورود کنیم چرا که استان خراسان رضوی دارای دانشگاه‌های خوبی است که می‌توانند برای حل مشکلات کشاورزی و صنایع به ما کمک کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: در صنایع خلاق فرهنگی هم با وجود مضجع شریف امام رضا (ع) و تشرف زائران به مشهد می‌توانیم با نوآوری و خلاقیت در جوانان و نوجوانان از این ظرفیت مهم، بهترین استفاده را بکنیم و بر همین اساس و در برنامه‌های جدیدی که تدوین شده است اولویت نخست، جذب فعالان فرهنگی است که تاکنون وارد فضای فناوری نشده‌اند.

میرزایی افزود: بیش از ۴۰ مورد شبکه مسایل را شناسایی کرده ایم که باید به کمک شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان آنها را برطرف کنیم تا به اهداف سال ۱۴۰۱ نایل شویم.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یکی از بزرگترین و از نخستین پارک‌های تاسیس شده در ایران است که در شهریور ماه ۱۳۸۱ با تکیه بر تجارب ارزشمند به دست آمده طی ۲۲ سال فعالیت تحقیقاتی در زمینه ایجاد و گسترش فناوری ملی و فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب با مصوبه شورای گسترش آموزش عالی فعالیت اجرایی خود را در زمینی به وسعت ۴۰ هکتار در شهر مشهد و در جوار شهرک صنعتی توس آغاز کرد.

رسالت راهبردی پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی است که بر پایه علم و دانش در محیط پارک فعالیت می‌کنند و برای نیل به این هدف، پارک علم و فناوری خراسان ماموریت دارد با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز تحقیق و توسعه و بخش خصوصی، ایجاد و رشد شرکت‌های نوآور را از طریق مراکز رشد (انکوباتورها) و نیز ایجاد موسسات نو از درون موسسات باسابقه تسهیل کند. همچنین این پارک انواع خدمات، فضاهای کاری و زیرساخت‌های مناسب را به موسسات مستقر در پارک ارائه می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha