۲۳ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۵۵
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85056679
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محرومیت پنهان مانده در پس تصویر سبز گلستان از میان خواهد رفت

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: با ادامه ریل‌گذاری دولت سیزدهم، تا چند سال آینده رنگ و بوی محرومیت و کاستی‌های پنهان مانده در پس تصویر سبز گلستان برای همیشه از میان خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: چشم‌انداز طولانی مدت برخی طرح‌ها و نیاز برخی پروژه‌ها به دوره زمانی بیشتر برای تکمیل و رسیدن به بهره‌وری، امید را در ساکنان گلستان افزایش داد.

وی بیان کرد: از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم و پس از کامل‌شدن تیم مدیریتی استان، پایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای جبران کمبودها و سرعت‌گرفتن قطار استان بر روی ریل توسعه، آینده روشنی را برای گلستان رقم خواهد زد.

وی به برخی مشکلات زیرساختی گلستان از جمله در حوزه راه اشاره کرد و گفت: گلستان بعد از تهران، دومین استان دارای نقاط حادثه‌خیز کشور است که وجود آن‌ها همواره باعث بروز حوادث تلخ و مرگ و میر همیشگی می‌شود.

استاندار گلستان ادامه داد: در نقاط گوناگون استان ۹۵ نقطه حادثه خیز وجود دارد که طبق برنامه تا پایان دولت سیزدهم باید مشکل حادثه‌خیزی ۸۰ درصد آن‌ها برطرف شود.

زنگانه بیان کرد: بخش عمده این نقاط حادثه‌خیز در کریدور اصلی و بزرگراه بندرگز تا پارک ملی گلستان قرار دارد که در اولین اقدام، با مصوبه ۲ هزار میلیارد تومانی سفر استانی دولت، گام بلندی برای رفع این مشکلات برداشته شد.

وی افزود: از مجموع مصوبه استانی دولت در بخش راه، تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته که بخشی از به صورت قیر و برای مرمت پوشش سطح جاده‌ها بود.

استاندار گلستان تکمیل کمربندی شهرهای استان را یکی از راه‌های کاهش حوادث جاده‌ای اعلام کرد و گفت: تاکنون کنارگذر و کمربندی شهرهای استان شکل نگرفته و برخی شهرها کمربندی ندارد که باعث تردد خودروهای سنگین به درون شهرها شده و علاوه بر افزایش خطر تصادف، موجب ترافیک سنگین خودرویی نیز می‌شود.

زنگانه ادامه داد: در دولت سیزدهم عزم جدی برای کاهش خطر تصادف درون و برون شهری گلستان وجود دارد که نشانه آن افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های حوزه راه است.

وی ادامه داد: یکی از این طرح‌ها، تعریض جاده قدیم بندرگز - گرگان برای کاهش بار ترافیک بزرگراه و افزایش دسترسی ساکنان بومی برای تردد در این مسیر است.

استاندار گلستان گفت: در سال‌های گذشته به تکمیل زیرساخت حوزه راه استان توجه زیادی نشده بود که به عنوان نمونه در ۱۲ کیلومتر از جاده کلاله - گالیکش حتی یه لامپ روشنایی تعبیه نشده بود که همه این کمبودها در حال برطرف‌شدن است.

زنگانه افزود: بر خلاف سال‌های گذشته، هیچ طرح غیرفعالی در حوزه راه گلستان وجودندارد و برخی پروژه‌ها بعد از وقفه بیش از یک دهه‌های آغاز به کار کرد.

وی گفت: یکی از دلایل سرعت گرفتن اجرا و تکمیل طرح‌ها در گلستان علاوه بر تخصیص به‌موقع اعتبارات، واگذاری آن به پیمانکاران بومی است که به‌دلیل اهتمام قلبی آنان به پیشرفت استان، روند اجرای پروژه‌ها با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

وی به آغاز برنامه‌ریزی برای سفر دوم رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: قرار شد برای این سفر، هزار و ۵۰۰ پروژه تعریف کنیم اما به احتمال فراوان این رقم افزایش بیشتری خواهد یافت.

استاندار گلستان به روند اجرای تله‌کابین گرگان به عنوان یکی از مطالبات قدیمی مردم استان اشاره کرد و گفت: همه مجوزهای اجرای این طرح تهیه شده و امیدواریم به زودی اجرای این طرح آغاز شود.

زنگانه بیان کرد: شهرداری و شورای شهر گرگان باید در زمانی کوتاه تکلیف سرمایه‌گذار فعلی تله‌کابین را مشخص شد که در غیر این‌صورت خودمان برای آن تصمیم خواهیم گرفت.

وی گفت: برخی‌ها که همواره مخالف اجرای این طرح و دیگر پروژه‌های مشابه هستند مسوولان را دشمن محیط زیست می‌دانند در حالی که همه مدیران گلستان تعهد کامل و صددرصدی به ضوابط زیست محیطی داشته و خود را متعهد به اجرای آن می‌دانند.

استاندار گلستان بیان کرد: این افراد با استفاده از ظرفیت رسانه‌هایی که دارند، فضای مسمومی به راه انداختند و با هوچی‌گری، مانع اجرای طرح‌های محیط زیستی می‌شوند اما ما هیچ‌گاه تسلیم آنان نخواهیم شد.

زنگانه گفت: در هیچ کجای دنیا، طرح‌های گردشگری را به بهانه حفظ محیط زیست تعطیل نمی‌کنند و راه‌کار آنان پیدا کردن راه دقیق برای استفاده توامان و صحیح از طبیعت و پروژه‌های گردشگری است.

وی به فرارسیدن سال جدید و ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: به دلیل اندیشیده‌شدن تمهیدات لازم، مشکلی در تامین کالای اساسی مورد نیاز این ایام نداریم.

استاندار گلستان به تعهد دولت برای تکمیل طرح‌ها اشاره کرد وگفت: به‌تازگی و از محل "متوازن ملی" ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل برخی‌ طرح‌ها تخصیص یافت و سرعت شتابان آن، امید مردم به آینده روشن گلستان را افزایش داد.

وی به ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های طبیعی ماننده جزیره آشوراده برای افزایش درآمد گلستان اشاره کرد و گفت: در این راستا پروژه گردشگری آشوراده در داخل جزیره در ۲۲ هکتار و ۱۳۸ هکتار در سایت پشتیبان بندرترکمن در حال اجراست.

زنگانه ادامه داد: ورود غیر منطقی و غیر قابل قبول از استان‌های دیگر نمی تواند روند اجرای این پروژه را متوقف کنند و با حمایت های رئیس کل دادگستری و دادستانی گلستان با قوت و قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد : پروژه گردشگری آشوراده با هماهنگی مجاری قانونی در حال اجراست و مجوزات لازم آن از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شده و هیچ تعارض قانونی در اجرای این پروژه وجود ندارد.

وی گفت :هدف ما تبدیل گلستان به مقصد گردشگری است و در این مسیر بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب در سفر رئیس جمهور داشتیم و تاکنون۲۳.۵ میلیارد تومان آن تامین شده است.

 زنگانه تاکید کرد: کارگروهی برای ساماندهی اماکن بین راهی و تفرجگاه‌ها با محوریت ستاد اقامه نماز در نظر گرفته شده تا وضعیت نمازخانه ها، استراحتگاه ها و سرویس های بهداشتی را به نحوی شایسته فراهم آورند.

وی ادامه داد: در سال جاری تعهد ایجاد اشتغال گلستان ۳۱ هزار نفر بود که تاکنون برای ۳۶ هزار نفر و بیشتر از تعهد شغل ایجاد شد.

زنگانه یادآور شد: پتروشیمی گلستان یکی از بن بست های توسعه استان بود که با تفویض اختیار رئیس قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان سرعت گرفت و طی یک سال گذشته بسیاری از موانع پیچیده آن مرتفع شد.

استاندار گلستان ادامه داد: با همراهی وزارت نفت ، هلدینگ خلیج فارس به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه همراهی خود را اعلام کرد و بر اساس مذاکرات صورت گرفته با این هلدینگ سرمایه گذاری، مجوز افزایش سرمایه از طریق بورس صادر شده است.

 وی ادامه داد: اجرای پروژه پتروشیمی گلستان ۴۰ هزار میلیارد تومان به درآمد ناخالص استان اضافه می کند و با توجه به اینکه در ابتدای ورود به استان درآمد ناخالص گلستان ۵۶ هزار میلیارد تومان بود و برای رسیدن به درآمد سرانه میانگین مردم کشور در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۲۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم این  پروژه تاثیرگذار است.

 وی ادامه داد: آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه پتروشیمی در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان انجام خواهد شد.

 استاندار گلستان با اشاره به وضعیت خلیج گرگان یادآور شد: خلیج گرگان که امروز بیش از ۶۰ درصد لایروبی کانال آشور آن انجام شده، بیش از ۴۰ سال از وضعیت اسفباری رنج می‌برد و عده‌ای به نام دفاع از محیط زیست که بیشتر بر پایه کج فهمی و عناد بود، زمینه خشک شدن این خلیج را ایجاد کرده بودند.

زنگانه گفت: با حمایت قاطع رئیس جمهور پروژه علاج بخشی خلیج گرگان در حال اجراست و ما برای دفاع از حقوق مردم، آبروی خود را در میان گذاشتیم.

وی بیان کرد: از ابتدای حضور در استان زنگ خطر آب را به صدا در آورده ایم و علاوه بر ۲ هزار میلیارد تومان مصوبه سفر، هزار میلیارد تومان نیز در توافق با وزیر نیرو برای حوزه نیرو در استان اخذ مصوبه کردیم .

وی ادامه داد: به دلیل کم توجهی های گذشته ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که این رقم در کشور ۵۰ درصد است و علیرغم هزینه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی در حوزه منابع آبی استان هنوز هم مشکلاتی آبی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha