دستگاه تخصصی شناسایی سلول‌های سرطانی در اردبیل راه‌اندازی شد

اردبیل - ایرنا - دستگاه تخصصی فلوسایتومتری یا شناسایی و آنالیز سلول‌های سرطانی با همت و هزینه خیران طی آئینی با حضور مسئولان در بنیاد خیریه شمیم مهر استان اردبیل راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل روز دوشنبه در مراسم راه‌اندازی دستگاه فلوسایتومتری در بنیاد خیریه شمیم مهر اردبیل اظهار کرد: خیران این استان مایه مباهات هستند و از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم با آنها در ترویج امور خیر همکاری کنند.

کاظم دبیر نصب و انتشار تصاویر خیران نامدار را برای ترویج فرهنگ نیکوکاری و ارزش‌گذاری به کار بزرگ جامعه خیران ضروری دانست و افزود: خیران در دوره کرونا برای مهار و مدیریت آن، ۹ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال به مراکز درمانی استان کمک کردند و این شاهکار بزرگ باعث افتخار است.

جواد قرآن نویس ، رئیس هیات مدیره بنیاد خیریه کودکان بی‌سرپرست و سرطانی موسوم به شمیم مهر اردبیل نیز در این برنامه گفت: برای تحقق هدف‌های خیران به کمک‌ها و بودجه دولت نیاز نداریم و برای احداث و تامین امکانات بزرگترین مرکز خدمات درمانی ویژه نیازمندان آماده هستیم به شرط اینکه نیروهای متخصص آن را دانشگاه علوم پزشکی استان تامین کند.

وی ادامه داد: جامعه خیران، قادر هستند بزرگترین مجتمع بهداشتی و درمانی را بدون نیاز به بودجه دولت بسازند.

وی افزود: دکتر شکرآبادی از خیرین اردبیلی برای تامین وسایل این مرکز فلوسایتومتری ۱۰ میلیارد ریال هزینه کرده است و در این مرکز نیز برای خدمات‌رسانی مستقر خواهد شد.

دکتر عبدالرحیم حزینی ، نایب رئیس شبکه ملی مبارزه با سرطان در کشور هم گفت: در اروپا بیماران سرطانی هرگز از جیب خود هزینه نمی‌کنند و بزرگترین آرزوی من این است که در ایران به آن نقطه برسیم.

وی افزود: طبق بازدیدهایی که از موسسات خیریه در ۳۲ کشور جهان داشته‌ام، خیران ایرانی نمی‌دانند کجا باید هزینه کنند ، بنابراین دانشگاه علوم پزشکی باید نیازها را احصا و به آنها اعلام کند.

دستگاه تخصصی شناسایی سلول‌های سرطانی در اردبیل راه‌اندازی شد

علی محمدیان اردی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز گفت: خیران بدون بروکراسی اداری و با سرعت عمل بالا و بدون مرز جغرافیایی به مردم خدمت می‌کنند و برای آنها فقط انسان و انسانیت مهم است و موسسه خیریه شمیم مهر اردبیل در میان موسسات خیریه، جایگاه خاصی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه استان اردبیل در سرطان گوارش، رتبه بالایی در کشور دارد و در بخش سرطان اطفال نیز وضع بدی داشتیم اما این وضعیت با مساعدت خیران، اندکی بهبود یافته است و باید عوامل افزایش بیماری سرطان در استان اردبیل بیشتر بررسی شود.

او طب تسکینی را نیز برای استان اردبیل لازم دانست و گفت: بیمارانی که بعد از طی مراحل مختلف دارو و شیمی درمانی متاسفانه امکان حیات ندارند، باید با استفاده از طب تسکینی، حداقل مرگی عزتمندانه را تجربه کنند و دغدغه‌ای از جانب هزینه‌ها و خانواده نداشته باشند.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو ، رئیس دادگستری کل استان اردبیل هم در این آئین عطوفت ، وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری را از خصایص مردم اردبیل و خیران دانست و گفت: این حس و عاطفه ریشه در فرهنگ ناب عاشورا و نهضت امام حسین (ع) دارد.

طبق گفته متخصصان امر سه یا چهار دستگاه فلوسایتومتری در کشور موجود است ، این دستگاه در کمتر از یک ساعت مختصات مربوط به تشخیص نوع و درمان سرطان و ۱۱ نوع سلول‌های درگیر آن را استخراج کرده و در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

استان اردبیل با داشتن این وسیله و پزشکان متخصص می‌تواند به قطب درمان سرطان در شمالغرب کشور تبدیل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha