دامپزشکی اردبیل: خریداران ماهی قرمز توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند

اردبیل - ایرنا - رئیس اداره بهداشت و مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل خریداران ماهی قرمز را به جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی فراخواند.

رضا رضایی ارشد روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا ماهی قرمز را نماد طراوت و حیات و آرامش دانست و اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز هزاران قطعه ماهی قرمز توسط شهروندان خریداری شده و جهت زینت سفره‌های هفت سین استفاده می‌شود ولی باید توصیه‌های بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: شهروندان لازم است ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز بهداشتی و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از خرید ماهیان مریض و بی‌حال و دارای لکه‌های سفید و قرمز در روی پوست بدن خودداری کنند.

رئیس اداره بهداشت مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل به کودکان توصیه کرد از دست زدن و بازی کردن با ماهی خودداری کنند زیرا ممکن است عوامل بیماری‌زای احتمالی به چشم و دهان منتقل شود.

رضایی افزود: شهروندانی که سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند برای تعویض آب ماهی و شست و شوی ظروف نگهداری آن حتما از دستکش استفاده کنند.

وی بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی را ۲۵-۲۲ درجه سانتی‌گراد و بهترین PH ۸-۸/۶ ذکر کرد و گفت: برای ضدعفونی کردن ظروف نگهداری ماهی می‌توان از نمک طعام ۳ درصد یا پرمنگنات سدیم ، پرکلرین و بتادین استفاده کرد.

رئیس اداره بهداشت مراقبت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ادامه داد: اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می‌شود جهت کلرزدایی آب مورد استفاده یک شبانه‌روز در ظروف دهان گشاد و در هوای آزاد قرار داده شود تا کلر موجود در آب از بین برود ، سپس با آب کلرزدایی شده و آب ماهیان عوض شود.

وی افزود: آب ماهی تعویضی باید به طور مستقیم در چاه فاضلاب تخلیه و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری شود.

به گفته رضایی، در روز طبیعت ماهی قرمز نباید در آب‌های آزاد و منابع آبی رهاسازی شود ، بهترین مکان برای آزادسازی این ماهیان محل‌هایی است که توسط شهرداری‌ها برای این کار اختصاص می‌یابد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha