۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85055708
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

منابع عمرانی خراسان‌شمالی در بودجه سال آینده ۱۷.۳ درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه امسال ۱۷.۳ درصد رشد یافت.

مرتضی بهزادفر روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جایگاه خراسان شمالی در بخش منابع عمرانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در رتبه ۱۹ استان‌های کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: منابع عمرانی استان در قانون بودجه سال جاری هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است که این رقم در لایحه بودجه به هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کاهش وابستگی به منابع نفتی یکی از ویژگی های خوب در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ است به طوری که سهم منابع مورد اشاره حدود ۳۰ درصد است.

وی افزود: درآمد حاصل از مالیات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است اما سهم مالیات واحدهای تولیدی کاهش یافته و به نوعی، فشار بر این واحدهای تولیدی کمتر شده است.

بهزادفر تصریح کرد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اختیارات استان ها برای تخصیص و مدیریت منابع افزایش یافته است که این امر یک ظرفیت محسوب می شود چار که دولت تلاش دارد تا تمرکززدایی از پایتخت را محقق کنند.

وی خاطرنشان کرد: سهم استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از منابع بودجه عمومی کشور بیش از هفت هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان است این منابع در ۲ بخش استانی و ملی به استان اختصاص می یابد.

بهزادفر با بیان اینکه سهم منابع استانی در لایحه بودجه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است افزود: سهم استان از منابع استانی در لایحه بودجه نسبت به قانون بودجه سال جاری ۳۳ درصد رشد دارد.

وی اظهار کرد: در قانون بودجه سال جاری، سهم استان از منابع استانی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در لایحه بودجه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی عنوان کرد: همچنین در لایحه بودجه سهم استان از منابع ملی هم بیش از پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

سهم ۹۷ درصدی درآمدهای عمومی از مالیات

بهزادفر درباره درآمدهای عمومی استان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه سهم استان از درآمدهای عمومی، ۲ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است که امید می رود این رقم محقق شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی افزود: بخش قابل توجهی از درآمدهای عمومی مربوط به درآمدهای مالیاتی است اما در لایحه بودجه تلاش شد تا فشار بسیار کمی به اصناف و واحدهای تولیدی وارد شود.

وی گفت: ۹۷ درصد از درآمدهای عمومی استان مربوط به مالیات است که میزان درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه برای استان ۲ هزار و ۷۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه سال جاری، سهم استان از درآمدها هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان است که این رقم با تلاش مسوولان و همراهی مردم محقق شد و حتی مازاد درآمد مالیاتی در استان گزارش شده است.

جایگاه ۲۷ خراسان شمالی در درآمدهای عمومی

بهزادفر گفت: جایگاه خراسان شمالی در لایحه بودجه در زمینه میزان درآمدهای عمومی، در رتبه ۲۷ استان های کشور قرار دارد و میزان رشد میانگین درآمدهای عمومی استان ها در لایحه بودجه در کشور حدود ۴۴ درصد است که برای استان ۵۲.۵ درصد برآورد شده است.

وی درباره مصارف در لایحه بودجه گفت: میزان منابع مصارف در لایحه بودجه برای استان ۷۴۳ میلیارد تومان پیش بینی شده است که این رقم نسبت به قانون بودجه سال جاری ۴۰ درصد رشد دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره جایگاه استان در زمینه منابع استانی گفت: سهم استان از منابع استانی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ جایگاه خوبی است و ۲.۳۹ درصد از این منابع به خراسان شمالی اختصاص یافته است.

سهم کم خراسان شمالی از منابع ملی

بهزادفر با بیان اینکه سهم این استان از منابع ملی منابع تنها یک درصد است گفت: در این باره باید تلاش شود تا پروژه های ملی در ادارات و دستگاه های اجرایی تعریف شود تا بتوان منابع ملی بیشتری جذب کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار کرد: برای کمک به ارتقای جایگاه استان از دریافت منابع ملی، پروژه های ملی در زمینه تامین آب و اجرای راه تعریف شده است که امید می رود محقق شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha