۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۵۱
کد خبر: 85055666
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حرکات ترکیبی و انتقال محموله توسط ریزربات‌های نرم چهارپا

تهران - ایرنا - یک تیم تحقیقاتی از موسسه فناوری پیشرفته «شنزو» و آکادمی علوم چین یک ریزربات چهارپا با فیلم نازک بیونیک ابداع کرده‌ است که با میدان های مغناطیسی به حرکت درمی‌آید و تنها ۴۱ میلی‌گرم وزن دارد. انتظار می‌رود از این ریزربات در زمینه معاینات و درمان معده استفاده شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تِک‌اکسپلور»، این مقاله جدید انتشار یافته در نشریه «آدم مکانیکی و سیستم‌های بیونیک» (Cyborg and Bionic Systems) با جزئیات فرایند ساخت ریزربات‌ها و مغناطیسی کردن آنها را شرح می‌دهد و مکانیزم حرکات (لوکوموشن) و حمل بار زیرربات‌ها را ارائه کرده است. این ریزربات‌ها به علت پتانسیلی که در زمینه کاربردهای پزشکی‌زیستی (بیومدیکال)‌ و دستکاری‌های مقیاس ریز دارند مورد توجه قرار گرفته اند.

«تیانتیان شو» از مولفان این مطالعه و استاد موسسه فناوری پیشرفته شنزو در این زمینه گفت: به علت این مساله که میدانهای مغناطیسی برای سلولها و بافتهای بیولوژیک بی‌زیان هستند، میدان های مغناطیسی بطور گسترده برای متحرک سازی ریزرباتها با کابردهای پزشکی زیستی به کار می‌روند.

حرکات ترکیبی و انتقال محموله توسط ریزربات‌های نرم چهارپا

محققان با الهام از مخلوقات هوشمند در طبیعت یک ریزربات جدید چهارپا با فیلم نازک متشکل از چهار پای نرم مغناطیسی با پروفایل های مغناطیسی شده خاص و یک بدن فیلم نانومغناطیسی طراحی کرده و ساختند. این ربات با ساختاری ساده از طریق فناوری قالب برداری (demolding ) ساخته شد و قالب‌ها (molds ) توسط فرایند چاپ سه بُعدی با دقت بالا تولید شدند.

حرکات ترکیبی و انتقال محموله توسط ریزربات‌های نرم چهارپا

به گفته محققان، این ریزربات از طریق استفاده از میدانهای مغناطیسی متحرک‌ساز مختلف قادر شد به حرکات و جنبش های چند حالتی برسد. این ریزربات چهارپا نه تنها حالت های حرکتی مختلف و باثبات دارد بلکه همچنین می‌تواند در محیط هایی با موانع مختلف نیز حرکت کند.

این ریزربات جدید نه تنها توانایی خوبی در زمینه عبور از موانع دارد بلکه همچنین از قابلیت خوبی نیز در زمینه حمل بار برخوردار است. این ریزربات در مقایسه با ربات‌های نرم موجود سیم‌کشی شده (wired) توانایی‌های حرکتی و عبور از موانع و ترابری (حمل بار) بهتری دارد به این علت که از قابلیت حرکت چندحالتی بهره می‌برد.

این محققان با نگاه به آینده می‌گویند که انتظار دارند این ریزربات در زمینه معاینه و درمان معده به کار برود و به روند بهینه‌سازی طراحی آن ادامه خواهند داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha