۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85054831
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشت هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال در بخش گردشگری خراسان‌شمالی سرمایه‌گذاری شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امسال هشت هزار و ۵۸۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان انجام شد که بیشتر آن در بخش ساخت اماکن اقامتی بوده است.

علی مستوفیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۷۷ فقره موافقت اصولی برای راه‌اندازی تاسیسات گردشگری با هدف توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی در استان صادر شد که نقش مهمی در توسعه این صنعت دارد.

وی افزود: این موفقت نامه های اصولی‌ها شامل ۱۷ مجموعه اردوگاهی، ۱۲ مجتمع گردشگری، ۱۹ بوم‌گردی، ۹ مجتمع بین‌راهی، یک مورد تاسیسات اقامتی و پذیرایی در مجتمع‌های بین‌راهی، چهار مرکز تفریحی سرگرمی و گردشگری، یک متل، هفت سفره‌خانه سنتی، سه هتل، یک مهمان‌پذیر و یک تیر پارک است.

مستوفیان ادامه داد: این تاسیسات در شهرستان‌های شیروان، بجنورد، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، رازو جرگلان و مانه وسملقان موافقت اصولی دریافت کرده‌اند.

به گفته وی؛ این حجم از سرمایه گذاری برای ۸۵۶ نفر اشتغال ایجاد می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: این استان دارای مناطق نمونه گردشگری همانند رویین، درکش است که با توجه به قرار گرفتن این استان در جاده مواصلاتی، حوزه‌های تفریحی و سرگرمی نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وی افزود: اینک نیز اولویت سرمایه گذاری خراسان شمالی در مسیر راه اصلی از جنگل گلستان تا فاروج است.

زوایای پنهان گردشگری خراسان شمالی

خراسان شمالی دارای قومیت های مختلف است که بیشتر آنها را تات ها، کرمانج ها، ترک ها، ترکمن ها و فارس های مهاجر از سایر استانها تشکیل می دهند. علاوه بر این، تعداد معدودی از اقوام عرب، بلوچ و لر نیز در چند روستای استان سکونت دارند. وجود اقوام مختلف با فرهنگ ها و آداب و رسوم متفاوت سبب شده این استان به گنجینه فرهنگ ها شهرت یابد.

این استان همچنین سرزمین جاذبه های تاریخی و طبیعی گنجینه اقوام و فرهنگ ها با ۵۰۹ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور میزبان مسافران نوروزی و گردشگران است.

خراسان شمالی دارای هشت شهرستان بجنورد، اسفراین، شیروان، جاجرم، مانه و سملقان، گرمه، فاروج و راز و جرگلان، ۲۲ شهر، ۴۵ دهستان و بیش از یکهزار روستای است.

این استان از شمال با کشور ترکمنستان با ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با گلستان هم مرز است، مرکز خراسان شمالی، شهر بجنورد است.

در نوار جنوبی استان خراسان شمالی رشته کوه آلاداغ با قله های مشهور شاه جهان، سالوک و بهار و در نوار شمالی ارتفاعات کپه داغ دشت های وسیعی را در راستای شرقی - غربی شکل داده اند که در طول تاریخ بستر آمد و شدها و تحولات تجاری، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مهمی بوده است.

رودخانه اترک به مثابه یک شریان حیات بخش، در دره حدفاصل این دو رشته کوه جریان داشته و ضمن آبیاری تمام دشت های مسیر خود، باعث شکل گیری مراکز مسکونی کهنی در این منطقه شده است.

کاوش های انجام شده در شهر باستانی بلقیس، تپه یام فاروج، محوطه باستانی معصوم زاده، استقرارگاه قلعه خان، تپه ریوی در مانه و سملقان، تپه باستانی ارگ نادری در شیروان، جیران تپه اسفراین، تپه پهلوان و محوطه باستانی چلو در دشت جاجرم همگی نشان از وجود تمدنی چندین هزار ساله در این منطقه دارد.

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

این استان با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر دارای ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.

می توان امیدوار بود که با کاهش فشار کرونا و تغییر رنگ شهرهای خراسان شمالی روزهای خوشی در انتظار گردشگری خراسان شمالی است.

خراسان شمالی در شمالشرق کشور و در حدفاصل قطب سیاحتی شمال کشور و مشهدالرضا (ع) واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha