نظارت‌های دامپزشکی قشم در آستانه نوروز افزایش یافت

قشم - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: طرح تشدید نظارت های بهداشتی بر بازار از جمله اقلام خوراکی، ویژه ایام نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان در این شهرستان مرزی آغاز شد.

محمد صدیق ارم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: کارشناسان دامپزشکی قشم با آغاز اجرای طرح ملی تشدید بهداشتی و شرعی در قالب ۲ گروه سیار و یک گروه ثابت در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر بر مراحل مختلف تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در این جزیره نظارت می کنند.

وی ادامه داد: این طرح در قالب گشت های مشترک با همکاری سایر ادارات عضو کار گروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مرزی قشم به اجرا در آمده است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

رییس اداره دامپزشکی قشم با بیان اینکه نظارت های بهداشتی دامپزشکی در تمام ایام سال از اهمیت بالایی برخوردار است و به طور مستقیم بر تامین سلامت و امنیت غذایی مردم موثر است، گفت: به دلیل برگزاری مراسم های ویژه، مناسبت ها و مسافرت هایی که ناشی از فرهنگ مردم است، این نظارت ها در برخی ایام، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که میزان تولید و مصرف فرآورده های خام دامی در این ایام، افزایش می یابد.

ارم اضافه کرد: در اجرای طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی و شرعی ایام پایانی سال، تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، با تهدید کنندگان بهداشت عمومی و غذایی جامعه و متخلفان بهداشتی برخورد قانونی و قاطع می شود و متخلفان به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

وی گفت: از قشموندان درخواست می شود برای حفظ سلامتی خود و خانواده، ارتقای سطح بهداشت جامعه و جلوگیری از اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام، گوشت قرمز، مرغ، ماهی و سایر فرآورده های خام دامی را از مراکز مجاز و دارای مهر و نشان دامپزشکی خرید کنند.

رییس اداره دامپزشکی قشم تصریح کرد: مردم و شهروندان نگین خلیج فارس باید از خرید فرآورده های خام دامی خارج از چرخه نظارت دامپزشکی خودداری کنند ‌و هر گونه تخلف بهداشتی را با شماره تلفن های ۰۷۶۳۵۳۴۴۱۱۰ و ۰۷۶۳۵۳۴۴۴۲۰ به دامپزشکی اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، با دستور معاون وزیر و رییس سازمان دامپزشکی کشور اجرای طرح ملی تشدید نظارت های بهداشتی و شرعی ویژه ایام پایانی سال، تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، ابلاغ و با برنامه ریزی انجام شده و گروه بندی صورت پذیرفته، ۲۷ اکیپ عملیاتی در بخش دولتی سطح استان هرمزگان در قالب؛ ۱۳ گروه ثابت و ۱۴ گروه سیار متشکل از ۴۱ نفر دامپزشک و بازرس بهداشتی و ۱۴ نفر ناظر شرعی، از نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ تا پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ همزمان با عید سعید فطر، کار نظارت بهداشتی و شرعی را در اجرای این طرح سلامت محور، برعهده دارند.

علاوه بر گروه های اعلام شده در بخش دولتی، ۱۴۷ نفر دکتر دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی، به عنوان ناظرین فنی بهداشتی بخش خصوصی، در واحدهای پرورشی و صنایع وابسته به دام تحت نظارت دامپزشکی در سطح استان هرمزگان، کار نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره را بر عهده دارند، که فعالیت این آنان تحت نظارت حاکمیتی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان است و با نظارت های بهداشتی مستمر خود در تولید فرآورده های خام دامی، کمک شایانی نیز به بخش دولتی دامپزشکی در اجرای این طرح تشدید نظارتی و همچنین ارتقاء امنیت غذایی و تامین سلامت جامعه در استان، کشور و بازارهای فرا ملی، خواهند داشت.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha