۲۶ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85053410
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

گنبدکاووس- ایرنا- گردشگران دوستدار طبیعت می‌توانند نوروز ۱۴۰۲ با سفر به شهرستان همیشه سبز گالیکش از مناطق توریستی متنوع آن از جمله جنگل‌های هیرکانی و آبشارهای پارک ملی گلستان، بقعه‌ها و حجاری‌های انسان عصر پارینه‌سنگی در کنار موزه حیات وحش دیدن کنند.

به گزارش ایرنا، گالیکش متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون که سال ۱۳۸۹ به عنوان یک شهرستان مستقل تاسیس شد در حد فاصل بین مینودشت و کلاله در جاده ترانزیت شمال به مشهد قرار دارد و بخشی از پارک ملی گلستان در این شهرستان واقع است.

این شهرستان‌ واقع در شرق استان گلستان به لطف داشتن استعدادهای خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی دارای جاذبه‌ها و اماکن دیدنی متنوعی شامل پارک ملی گلستان، آبشارهای لوه، آق‌سو، کرنگ کفتر، نوروزعلی، کندسکوه و دارآباد، بقعه بی بی حلیمه و بقعه تکیه بابا، موزه حیات وحش، چشمه‌های متنوع، غار کیارام، دشت و دره‌های سرسبز است.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

پارک ملی گلستان مشهورترین جاذبه طبیعی گالیکش

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی زمین مشهورترین جاذبه طبیعی گالیکش است و بیش از نیمی از گردشگران و مسافران نوروزی شهرستان اولویت نخست خود را به گردش و پیاده‌روی در طبیعت بکر این پارک اختصاص می‌دهند.

این پارک بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

وجود جنگل‌های هیرکانی با انواع درختان کهن سربه فلک کشیده، تردد حیوانات وحشی مانند گراز، آهو و مرال یا همان گوزن قرمز، رودخانه‌ها و آبشارهای متنوع در ارتفاعات و مناطق پایین دست که شاخص‌ترین آن میرزابایلو، سولگرد و لهندور، تنگه گل و دشت است خیلی از گردشگران و مسافران را تشویق به حضور در قدیمی‌ترین پارک ملی ایران می‌کند.

پارک ملی گلستان با داشتن هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری برای نسل قدیم و جدید نامی آشناست و خیلی از گردشگران که شمال کشور را برای سفر انتخاب می‌کنند یکی از اولویت‌ها خود را پیاده روی در فضای جنگلی بکر آن و بازدید از جاذبه‌های متنوع این پارک از جمله آبشار آدم چاغران، تنگه گل، آبشار آق سو، بازدید از تالاب کوهستانی سولوکلی و آبشار گلستان قرار می‌دهند.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

موزه حیات وحش پارک ملی گلستان (میرزا بایلو)

این موزه واقع در منتهی الیه شرقی محدوده پارک ملی گلستان شامل مجموعه‌ای غنی و متنوع از جوامع گیاهی و جانوری است و گیاهان و حیوانات وحشی و منحصر به فرد در آن قرار دارد.

این مجموعه در سال ۱۳۶۲ موزه حیات وحش کوچکی بوده که بعدها به دلیل استقبال و علاقمندی مردم در بازدید از آن توسعه یافته است.

موزه باستان شناسی و مردم شناسی شهر گالیکش هم به همت فرهنگیان و دبیران آموزش و پرورش شهرستان سال ۱۳۸۲ تشکیل شد و در این مجموعه اشیایی نظیر سفالینه، سکه، فلزات و ابزار آلات و ادوات مردم شناسی که بیانگر نحوه معیشت و کشاورزی مردم منطقه است به نمایش گذاشته شده است.

چشمه‌ها، آبشارهای پلکانی و جنگل‌های سرسبز

گلستان به‌دلیل داشتن آبشارهای زیبا و رویایی و چشمه‌سارهای فراوان لقب سرزمین آبشاران ایران را دارد و به دلیل شیب تند رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی نیز محسوب می‌شود، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری از نواحی مختلف سرازیر شده و جلوه‌های زیبایی را ایجاد کرده‌ است.

یکی از معروف‌ترین آبشارهای این منطقه آبشار پلکانی لوه در ۲۰ کیلومتری شهر گالیکش و ۱۴ کیلومتری پارک ملی گلستان است که به عنوان عروس آبشارهای استان نیز شناخته می‌شود.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

لوه از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند تشکیل شده که ارتفاع آنها به ۷۵ متر می‌رسد و در امتداد یک شیب پلکانی به‌صورت طبیعی از صخره‌ها فرو می‌ریزد و دارای پنج طبقه است که در داخل دره‌ای به عمق ۳۵ متر و پوشیده از درختان جنگلی از قبیل ممرز، افرا و توسکا جای گرفته است.

همچنین آبشار آق سو در انتهای شرق پارک ملی گلستان هم شامل حوضچه‌های طبیعی است که به‌صورت پله‌ای آب را از سرچشمه آبشار به انتهای مسیر می‌رساند، چشمه لال به مساحت حدود ۳۰ هکتار به عنوان مجموعه‌ای زیبا و دیدنی در حاشیه جاده بین المللی گالیکش - مشهد در محدوده روستای ترکمن نشین بش اویلی، چشمه اشکان در هفت کیلومتری جنوب غربی پارک ملی گلستان، آبشار پیرغار و چشمه پیرباد در نزدیکی روستای فارسیان از جمله جاذبه‌های این شهرستان است.

جنگل‌های پاکندس، تیموردره، دزی دره و جنگل دانه، منطقه لته نوروز علی به عنوان یک محوطه مرتعی جذاب، چشمه خانسوار با آبدهی فراوان در کنار جنگل و ده چشمه به همراه مناظر طبیعی و چشم اندازی از کوه‌های زیبا از جمله جاذبه‌های طبیعی دیگر گالیکش در نزدیکی روستای فارسیان شناخته می‌شود.

غارکیارام

غار کیارام که در میان اهالی به "غار وسط دلدل" شهرت دارد در ۱.۵ کیلومتری روستای پادلدل از توابع دهستان فارسیان در شهرستان گالیکش قرار دارد و براساس منابع تاریخی و مستندات، قدیمی ترین بقایای حضور انسان در گلستان مربوط به دوره پارینه سنگی میانه (حدود صدهزار سال پیش) در این غار به دست آمده است.

دسترسی به غار کیارام بر خلاف برخی دیگر از غارهای مشابه، دشوار نیست و دسترسی آسان، نزدیکی به منبع تامین آب (رودخانه فصلی جلوی دهانه غار)، روشنایی نسبی داخل غار، امنیت و موقعیت جغرافیایی آن از جمله ویژگی‌هایی است که سبب برتری این غار شده و به همین دلیل به طور پیوسته برای مدت درازی در طول تاریخ سکونتگاه انسان بود.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

غار وسط دلدل برای اولین بار در سال ۱۳۴۲ توسط پرفسور مک برنی مورد بررسی، شناسایی و گمانه زنی باستان شناختی قرار گرفت که نتیجه آن، پیدایش آثار فرهنگی از دوره های اسلامی، عصر آهن و ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی بود.

گفته می‌شود غار کیارم به عنوان قدیمی ترین غار مسکونی در شمال کشور، تنها محوطه پارینه سنگی است که بقایای کرگدن در آن شناسایی شده است.

غار سید رشید در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی روستای سر حمام، غار تاریخی ته سم در فاصله هزار و ۱۰۰ متری غرب روستای کیارام، آبشار و غار حمام خدایی در فاصله یک کیلومتری روستای پنو در دهستان فارسیان و آبشار پیرغار در غرب روستای فرنگ و داخل زمین‌های کشاورزی واقع در دره‌ای به همین نام از دیگر جاذبه‌های طبیعی گالیکش است.

بقعه تکیه بابا و زیارتگاه بی‌بی حلیمه

بقعه تکیه بابا در دامنه شمالی نیلکوه و در حاشیه جنوب غربی روستای پاسنگ بالا از توابع شهرستان گالیکش واقع شده است و برابر با شجره نامه موجود در این بقعه، تکیه بابا همان آصف برخیا، وزیر و جانشین حضرت سلیمان نبی(ع) است و اطراف بقعه مزار مسلمین و شهیدان انقلاب اسلامی و درختان نذرکرده و درخت کهنسال وجود دارد.

زیارتگاه بی بی حلیمه هم در حاشیه شرقی روستای ینقاق قرار گرفته و مزار مسلمین و شهیدان انقلاب در محدوده این زیارتگاه قرار دارد و اهالی منطقه به علت داشتن معجزات و کرامات، از راه دور و نزدیک به زیارت آن می روند و در مجاورت قبر بی بی حلیمه چند درخت نظر کرده و یک انجیر و توت جوانی که در آغوش هم رشته‌اند دیده می‌شود.

سفر به گالیکش؛ فرصت تماشای پارک ملی گلستان و حجاری‌های انسان عصر پارینه سنگی

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گالیکش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۷۶ محوطه و یک بنا (حمام تاریخی فارسیان)، هشت اثر طبیعی شامل پارک ملی گلستان، درخت گردو، دریاچه و آبشار فارسیان، آبشار لوه، آبشار کرنگ کفتر، منطقه گرو و درخت چنارلیرو و هشت اثر معنوی شامل آیین حسن و حسین، دوفر بازی، مکان رخداد ۱۲ دی، پخت نان آقاندو، نان الزویی، نان کماج، نان قرقروتی و نان کاک این شهرستان ثبت ملی شده است.

محمد رزاقی افزود: همچنین غار کیارام به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در شمال کشور با قدمت ۱۰۰ هزار سال در پادلدل، حمام تاریخی فارسیان و تخت سلیمان تنگراه از مهمترین آثار تاریخی گالیکش شناخته می‌شود.

وی آبشار لووه، آق سو و گلستان، مرداب نیلکوه، درخت گردوی فارسیان، موزه حیات وحش میرزابایلو، مرتع بادیانلی روستای آق قمیش، روستاهای قوشه چشمه، تنگراه، لووه، کرنگ کفتر، کندوس کوه، فارسیان، پنو، کیارام، پادلدل، لیرو و فرنگ را از جمله جاذبه‌های گردشگری گالیکش برشمرد و اظهارکرد: امسال شرایط برای پذیرش مسافران نوروزی در ۲۷ اقامتگاه بوم‌گری، هشت خانه مسافر، ۲ هتل و متل، ۲ مهمانپذیر، ۱۲ مدرسه و ۲۸ زائرسرای شهرستان به ظرفیت حدود ۲ هزار نفر فراهم است.

وی از فعالیت هزار و ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در گالیکش خبر داد و گفت: پنج فروشگاه صنایع دستی، یک مرکز خلاق صنایع دستی و یک مرکز تخصصی نمدمالی در این شهرستان وجود دارد.

علی جوان حاذق خواه فرماندار گالیکش هم برپایی ایستگاه نوروزی راهداری از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در محل مجتمع خدمات رفاهی آبشار لوه، کمپ ستاد نوروزی هلال احمر و دستگاه‌های ذیربط و استقرار موکب توسط اوقاف در روستاهای پاسنگ بالا و آق‌قمیش، استقرار کیوسک اطلاع رسانی و گردشگری به همراه کمپ نوروزی توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در روستای تنگراه را از جمله برنامه‌های ستاد نوروزی این شهرستان اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha