آمادگی سازمان ملل برای ایجاد منطقه غیرنظامی پیرامون نیروگاه اتمی اوکراین

تهران - ایرنا - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه طی دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، آمادگی این نهاد را برای میانجی گری به منظور تضمین امنیت نیروگاه هسته ای زاپوریژیا با ایجاد منطقه غیرنظامی در پیرامون آن، اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس؛ متن گفتگوهای این نشست که توسط سازمان ملل انتشار یافته است، حاکیست که گوترش تضمین بازگشت فعالیت های این نیروگاه را به حال عادی، دارای اهمیت دانست.

به گفته گوترش، ایمنی و امنیت محوطه پیرامونی نیروگاه اتمی زاپوروژیا بسیار مهم است و میانجی گری برای ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف این تاسیسات و اطمینان خاطر از بازگشت فعالیت آن به حال عادی نیز، دارای اهمیت خواهد بود.
وی افزود که سازمان ملل آماده به کار بردن همه توانایی خود به منظور حل و فصل این مسئله میان روسیه و اوکراین است.

به گزارش ایرنا؛ گوترش روز چهارشنبه در کی یف، خواستار تمدید توافق میان روسیه و اوکراین برای صادرات غلات شد که در ۱۸ مارس (۲۷ اسفند ماه) به پایان می‌رسد.

وی افزود: طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه که در ماه جولای گذشته در استانبول مورد توافق واقع شد، شرایط را برای صادرات ۲۳ میلیون تن غلات از بنادر اوکراین فراهم کرده است. شاخص بهای مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی در سال گذشته، تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته و از این رو، صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی اوکراین و همچنین روسیه برای امنیت غذایی جهانی و قیمت مواد غذایی ضروری است.

وی همچنین گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل برای تضمین ایمنی و امنیت نیروگاه های هسته ای در اوکراین از جمله نیروگاه زاپوریژیا بسیج شده است.

روسیه و اوکراین از بزرگترین صادرات کنندگان غلات در جهان هستند و مسدود سازی صادرات غلات اوکراینی از طریق این آبراه جهانی توسط مسکو، باعث بحران غذایی شده است.

پس از یک توقف تقریباً ۶ ماهه ناشی از تهاجم روسیه، سه بندر دریای سیاه اوکراین در پایان جولای بر اساس توافق بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه رفع انسداد شدند.

توافق ابتدایی صادرات غلات اوکراین در اوایل تابستان میان این کشور و ترکیه و روسیه نهایی شد و بر اساس آن صادرات غلات و کود این کشور از تعدادی از بنادر محاصره شده امکانپذیر شد. این توافق تاکنون یکبار تمدید شده است.

نمایندگان ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین ۲۲ جولای ۲۰۲۲، این توافقنامه را در استانبول امضا کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha