۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۲۳:۴۵
کد خبر: 85051091
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

منتقد سینما: «اتاقک گلی» فیلمی قابل تامل و تایید است

عسلویه - ایرنا - نویسنده و منتقد سینما گفت: فیلم «اتاقک گلی» اثری قابل تامل و تایید به دلیل تعمق آن است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا اعزامی به عسلویه، محمدتقی فهیم سه شنبه شب در نشست نقد و بررسی فیلم «اتاقک گلی» اظهار داشت: این بار بر خلاف آثار مشابه که در خصوص عملیات مرصاد ساخته شده، در این فیلم مردم هستند که تعیین کننده اند. یعنی این فیلم راوی تقابل مردم با مهاجمان در عملیات مرصاد و منافقان است.

وی افزود: وقتی ایده و موضوع جذاب پیدا می کنیم تقریبا ۵۰ درصد راه را رفته ایم و مهمترین توفیق فیلمساز این است که به ایده ای نو، جذاب و البته مناسب سینما دست پیدا کند که در «اتاقک گلی» با وجود کار اولی بودن کارگردان، این اتفاق افتاده و این شانس کمی برای یک فیلمساز نیست. در فیلمنامه ای که نوشته شده وقت کافی برای آن گذاشته شده و نسبت به دیگر فیلمنامه ها کم اشکال تر و شسته و رفته تر است.

فهیم گفت: روی فیلمنامه «اتاقک گلی» فکر و بررسی و در مجموع فیلمنامه ای شده که می شود از قبل هم پیش بینی کرد. ساختمان اثر کامل است و ریزش ندارد و دارای ریتم خوب است.

وی افزود: در درون فیلم بر روی نیازهای فیلم که شخصیت ها هستند خوب کار شده و مجری و کارگردان می دانستند که این شخصیت ها چه کسانی باید باشند. در این فیلم نظامیان پیشتازند و به کمک مردم می آیند.

فهیم اظهار داشت: در کنار همه امتیازها، «اتاقک گلی» دو ضعف هم دارد. در صحنه ای دوربین به سمت منافقان می لغزد و ایثاری در یکی از صحنه ها دیده می شود که به نفع منافقان است. اگر این نمایش داده نمی شد بهتر بود.

این منتقد سینما اظهار داشت: مشکل بعدی فیلم در دیالوگ هاست. مهمترین و محوری ترین تفاوت آدم ها در گفتار است. لباس و زبان دو گزینه اصلی هستند که فیلمساز می تواند در ارائه یک اثر موفق از آنها بهره ببرد. در دیالوگ ها، فیلم «اتاقک گلی» قدرت ایجاد این تمایز را ندارد. در این فیلم از روی زبان روستاییان نمی توانیم آنها را بشناسیم.

وی افزود: «اتاقک گلی» فیلمی متوسط به بالا برای من است. قطعا ایرادی که به فیلمنامه دارم به دیالوگ ها است. اگر فیلمنامه خوب نباشد حتی هیچکاک هم نمی تواند از آن فیلم خوب بسازد. اگر درباره فیلمنامه صحبت می کنیم پس حرفی برای گفتن داشته است. فیلمنامه بیس قابل قبولی داشته که بحث ایده آن بوده و عطف های آن به خوبی نوشته شده و توانسته بود رفت و برگشت خوبی میان ملودرام و حماسی ایجاد کند.

فیلم «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسکری و تهیه کنندگی داود صبوری موفق به کسب سه سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران، بهترین کارگردانی فیلم اول و بخش مقاومت جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و نیز جایزه آرمان ویژه شهردار تهران شده است.

این فیلم که در روستای برده رش شهرستان جوانرود فیلمبرداری شده، با محوریت دفاع مقدس و عملیات مرصاد بوده و هدف آن نشان دادن مقاومت مردم مظلوم کرمانشاه به ویژه مردم روستاهای شیان و دلو اسلام آباد غرب در برابر جنایات سازمان منافقین در عملیات مرصاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha