۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲
کد خبر: 85050270
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: آمریکا همزیستی متقابل را انتخاب کند

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۱۲
کد خبر: 85050270
چین: آمریکا همزیستی متقابل را انتخاب کند

تهران- ایرنا - چین گانگ وزیر امورخارجه چین ابراز امیدواری کرد آمریکا راه درستی را در قبال چین انتخاب کند که برای هر دو کشور و جهان سودمند باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شینهوا، چین گانگ وزیر امورخارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نخستین جلسه چهاردهمین کنگره ملی مردم گفت چین به پیروی از اصول احترام متقابل، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد-برد برای ترغیب کردن آمریکا به رابطه ای پایدار و درست ادامه می دهد.

وی همچنین افزود: «ما امیدواریم دولت آمریکا به درخواست های مردم هر دو کشور گوش کند و از تشویش استراتژیکش درباره تهدیدهای توخالی و ذهنیت جنگ سرد دست بکشد.

چین گانگ در حالی که بر خواست پکن برای مذاکره و پایان دادن به جنگ اوکراین تاکید کرد گفت آمریکا باید سیاست های اشتباه اخیرش درباره چین را تغییر دهد یا " جنگ،تقابل و رویاروی " پیش خواهد آمد.

وزیرامور خارجه چین بدون اشاره به نام کشوری گفت دست های نامرئی شعله های آتش جنگ در اوکراین را بیشتر می کنند. این دست های نامرئی از بحران اوکراین برای برخی دستورالعمل های ژئوپولتیکی خاص استفاده می کند.

وی خاطرنشان کرد درک آمریکا و دیدگاهش درباره چین به شکل جدی تحریف شده است. آمریکا چین را نخستین رقیب و مهم ترین چالش ژئوپولتیک خود می داند و این نخستین قدم اشتباه است که تمام مسیر را خراب می کند.

وزیر امورخارجه چین در پایان گفت کشورش قاطعانه دربرابر هرگونه سیاست های قدرت طلبانه و هژمونی، ذهنیت جنگ سرد و تقابل، کنترلگری و سرکوب ایستادگی خواهد کرد.

روابط میان این دو کشور ابرقدرت سالهاست بر سر مسائلی از جمله تایوان، تجارت و جنگ اوکراین تیره و تار شده است، اما اخیرا روابط دو کشور پس از پرواز بالن مناقشه برانگیز چین برفراز آمریکا رو به وخامت گذاشت. آمریکا معتقد است این بالن دستگاه جاسوسی چین بود که سرنگون کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha