۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85050123
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درگیری اهالی شهرک «ذوباب» یمن با مزدوران اماراتی

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبر: 85050123
درگیری اهالی شهرک «ذوباب» یمن با مزدوران اماراتی

تهران - ایرنا - مردم شهرک «ذوباب» در استان «تعز» یمن در مخالفت با حضور مزدوران مورد حمایت امارات در این منطقه با آنها درگیر شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، آژانس مطبوعات یمن به نقل از منابع محلی گزارش داد: اهالی شهرک «ذوباب» که خواستار بهبود وضعیت معیشتی، خدماتی و امنیتی خود هستند در مخالفت با حضور مزدوران مورد حمایت امارات در این شهر دست به تظاهرات زدند که این افراد مسلح با آن‌ها درگیر و از گلوله‌های جنگی برای سرکوب علیه ساکنان این شهرک استفاده کردند.

به گفته این منابع، صدها تن از ساکنان ذوباب پس از وخامت اوضاع اقتصادی، امنیتی و خدماتی خواهان خروج این افراد از منطقه شدند.

منابع محلی گفتند: خشم گسترده مردم منطقه به دنبال هدف قرار گرفتن توسط نیروهای مسلح و سرکوب معترضان وارد مرحله جدیدی از تنش شده است.

معترضان تاکید کردند که مسئولان دست نشانده و مورد حمایت امارات با گذشت بیش از چهار سال آوارگی و بازگشت به این شهر، هنوز نتوانسته‌اند، جاده ارتباطی ذوباب و بقیه شهرها را بازگشایی کنند و همچنان نسبت به بازسازی مدارسی که در جریان حملات توسط نیروهای ائتلاف ویران شده است، غفلت می‌کنند.

معترضان افزودند که مراکز درمانی این شهر به دلیل تخریب و همچنین‌ نبود کادر پزشکی خالی است.

به گفته آن‌ها، تنها مرکز بهداشتی این شهر روز یکشنبه گذشته مورد حمله شورشیان مسلح قرار گرفت.

به نوشته آژانس مطبوعات یمن، ذوباب شاهد کارهای خودسرانه نیروهای مزدور «طارق صالح» است که بیشتر این امور مربوط به اخذ مالیات‌های غیرقانونی از شهروندان است.

دستگیری‌های خودسرانه علیه فعالان و شخصیت‌های قبیله‌ای مخالف طارق افزایش یافته و جنایات مزدوران وی در این شهرک به ترور و مثله کردن اجساد رسیده است.

به گفته ناظران، آنچه در باب المندب اتفاق می‌افتد، نشان دهنده اولین هدف برنامه ریزی استراتژیک کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در تمام سطوح سیاسی، نظامی و جغرافیایی و همان کاری است که امارات با حمایت مالی و با تصرف سواحل، بنادر و جزایر یمن از جمله جزیره «میون» و تحویل آن به غربی‌ها و رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، از زمان حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در ششم فروردین ماه 94، ده ها هزار تن از جمله هزاران کودک و زن یمنی کشته شدند

دولت منحل شده مستعفی و فراری یمن و شورای انتقالی جنوب ۵ نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ماه ۹۸) با وساطت عربستان و با هدف به اصطلاح تحقق صلح در جنوب یمن توافق صلح ریاض را امضا کردند.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منحل شده عبد ربه منصور هادی در شهر عدن در مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع دولت فراری و مستعفی وی، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

امضای این توافقنامه تحت نظارت سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، محمد بن سلمان ولیعهد این کشور، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و عیدروس الزبیدی رییس شورای انتقالی یمن صورت گرفت.

«شورای انتقالی جنوب یمن» که تحت حمایت امارات، عضو اصلی ائتلاف متجاوز به یمن قرار دارد، در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده و اکنون بر عدن (مرکز جنوب یمن)، استان سقطری (جنوب شرق) و دیگر مناطق جنوبی یمن سیطره دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha