به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق جوکار امروز در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس خانه گاز ایران با اشاره به اینکه این خانه با هدف پیوند بین نهادهای دانشی، نهادهای اجرایی و حوزههای تصمیمساز تشکیل شده است، افزود: این ایده در غالب خانه گاز عملیاتی شد.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در یک سال گذشته ۶ تهدید و ۷ فرصت در بازار گاز ایران شناسایی شد.
جوکار عدم قطعیت بالا در پروژه های تولید را یکی از چالش ها دانست و گفت: افزایش رو به رشد تقاضای داخلی چالش بعدی است.
وی افزود: سیاستها و ابزار قیمتی جهت مدیریت مصرف با وجود کارآمدی در شرایط داخلی کشور علاوه بر موانع اجتماعی با موانع ساختاری رو به رو هستند.
رییس موسسه مطالعات بین المللی انرژی ادامه داد: آینده جایگاه شرکت ملی گاز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه در بحث صادرات گاز مبتنی بر فرصتهای تجارت گاز و بر چشم اندار عرضه و تقاضا، مشخص است که نه تنها فضایی برای افزایش سهم صادرات وجود ندارد بلکه حفظ سهم اندک کنونی نیز با چالش و بحران مواجه خواهد شد، گفت: همچنین شرکت ملی گاز ایران با محوریت خود، برنامه منسجمتر مدیریت مصرف را با سیاستهای غیرقیمتی در پیش بگیرد.
جوکار تاکید کرد: باید فرآیند تصمیمگیری اثرگذار بیرونی بر شرکت ملی گاز در مشارکت کلیدی با محوریت شرکت ملی گاز انجام شود. از سوی دیگر باید توسعه پتروشیمیهای گازپایه محدود شود و توسعه پتروشیمی غیرگازی مورد توجه قرار گیرد.
نظر شما