۱۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85049254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم و مسوولان خطر تخریب عرصه های طبیعی را جدی بگیرند

ایلام - ایرنا - جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام گفت: طی دهه های اخیر به علت خشکسالی، ریزگرد و تخریب رویشگاه ها، اراضی جنگلی و عرصه های طبیعی استان دچار آسیب های جدی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار قدرت اله کریمیان روز دوشنبه در آیین شروع به کار طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال و آغاز هفته نهالکاری اظهار داشت: باید این آسیب های وارده به طبیعت توسط مسوولان و مردم طبیعت دوست جبران و احیا شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از زوال و نابودی بلوط و طبیعت جلوگیری شود، افزود: طبیعت و انفال متعلق به نسل های آینده است و ما به آیندگان در خصوص حفاظت یا تخریب طبیعت مسوول و پاسخگو هستیم.

جانشین فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام یادآور شد: اقشار مختلف بسبج برای کاشت نهال و افزایش سرانه فضای سبز طبیعی و شهری آماده همکاری با ارگان های مرتبط چون منابع طبیعی و آبخیزداری هستند.

کریمیان ادامه داد: در استان ایلام اقدامات خوبی در زمینه کاشت نهال و احیای اراضی جنگلی صورت گرفته اما این اقدامات اندک است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام هم گفت: در راستای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد اصله نهال، با هدف توسعه فضای سبز استان، تولید نهالستان های سردسیری و گرمسیری استان به ۱۸ میلیون اصله نهال افزایش یافته است.

ابراهیم پیرزادیان ادامه داد: این نهال ها سازگار با رویشگاه های جنگلی و جغرافیای هر منطقه تولید و توسط مردم و انجمن های مردم نهاد به عنوان یک طرح مشارکتی کاشته و حفاظت می شود.

رییس حوزه علمیه استان ایلام نیز با بیان اینکه درخت موجودی زنده است، یادآور شد: شادابی و طراوت درختان به رفتار انسان با طبیعت ارتباط مستقیم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی اظهار داشت: ایجاد جنگل دست کاشت و حفاظت از اراضی طبیعی و محیط زیست توسط انسان موجب نشاط و حفظ طبیعت و جامعه می شود.

وی تاکید کرد: توجه به روند فرسایشی زمبن و تلاش برای کاهش آن در گرو توسعه جنگل هاست و افزایش سرانه جنگلی و فضای سبز تنها با مشارکت مردم امکان پذیر است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هم گفت: برای یک میلیارد اصله نهال باید ۳۰۰ میلیون نهال کاشت شود، در حالیکه در نهالستان های کشور ۴۰ میلیون نهال تولید می شود.

حجت الاسلام عباسعلی بازیار افزود: طرح مردمی یک میلیارد درخت شروع شده است که باید با افزایش ظرفیت نهالستان ها و بر اساس آمار واقعی انجام شود.

وی ادامه داد: برای ترسیب کربن کره زمین کشورهای جهان رو به کشت درخت آورده اند و در ایران نیز طرح کاشت یک میلیارد نهال شروع شده است که برای تحقق این پروژه چهارساله باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری روی توسعه و افزایش نهالستان ها کار کنند.

به گزارش ایرنا، این آیین در پارک جنگلی چغاسبز و با مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری، سپاه و بسیج، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و گروه های کوهنوردی همیار طبیعت برگزار و از برخی فعالان طبیعت تقدیر شد.

۱۵ تا ۲۲ اسفندماه هرسال به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده و درخت برای زندگی شعار امسال این هفته است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده که سهم مناطق جنگلی طبیعی و دست کاشت استان افزون بر ۷۰۰ هزار هکتار است.

بلوط، بنه، کنار، کهور، طوبی (تای ) از جمله گونه های درختی ناحیه رویشی زاگرس در استان ایلام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha