ادعای فایننشال‌تایمز در مسیر توجه ویژه غرب به همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

تهران – ایرنا - همزمان با اینکه غرب روابط نظامی ایران و روسیه را با نگاهی ویژه دنبال می‌کند و از گسترش آن واهمه دارد، روزنامه فایننشیال تایمز امروز به نقل از منابع آگاه غربی مدعی شد: روسیه به دلیل واهمه از تلافی غرب و فروش موشک های دوربرد به اوکراین، از خرید موشک های دوربرد مافوق صوت ایرانی دست کشیده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی ادعا کرد: با وجود فشار بر زرادخانه روسیه، این کشور تاکنون از خرید موشک‌ های بالستیک دوربرد مافوق صوت ایران، خودداری کرده است.

بر اساس ارزیابی ‌های کشورهای عضو ناتو، یکی از عوامل مهم در این تصمیم مسکو، تهدید آمریکا در مورد صدور سامانه موشکی "اتکمز / Atacms" است که مورد نیاز اوکراین بوده و برد ۳۰۰ کیلومتری آن می‌تواند اعماق خاک روسیه را هدف قرار دهد.

در ادامه این گزارش فایننشال‌تایمز آمده است: یک مقام آگاه گفت که ارتش روسیه در تنگنا قرار داشته و نگران توانایی خود در تداوم جنگ است، زیرا مهمات هدایت شونده موشکی و توپخانه ای آن به نصف مقدار سال گذشته کاهش یافته است. یک مقام اروپایی نیز گفت: آنها به موشک نیاز دارند.

به نوشته این روزنامه اقتصادی انگلیسی، ایران بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و پنتاگون در سال ۲۰۱۹ موشک های ایرانی را "دقیق" و "پیشرفته" توصیف کرده بود. موشک‌های بالستیک فاتح-۳۱۳ و ذوالفقار ایران به ترتیب ۵۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر برد دارند و حتی اگر توانمندی های پیشرفته ای نیز نداشته باشند، از لحاظ کمّی ذخایر رو به اتمام موشک های روس را بهبود می بخشند.

این گزارش فایننشال‌تایمز در حالی منتشر شده است که پیشتر وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان هر گونه کمک تسلیحاتی به روسیه را رد کرده و گفته بود: ما در جنگ اوکراین و روسیه به هیچ طرفی سلاحی ندادیم. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم و به هیچ طرفی سلاحی را ارسال نکردیم. از ابتدای جنگ هم تلاش کردیم تا جنگ متوقف شود و طرفین بر گفتگو و راه حل سیاسی متمرکز شوند، یعنی همان سیاستی که در مورد یمن، افغانستان و دیگر کشورهای بحرانی اتخاذ کردیم.

حسین امیرعبداللهیان افزود: اتهاماتی که در مورد پهپاد به ایران وارد می شود، اتهامات نادرستی است. ما از گذشته با روسیه همکاری دفاعی داشتیم و این همکاری ها همچنان ادامه دارد. اما هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه ندادیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha