امام جمعه سمنان: کاشت درخت عبادت و اقدامی ماندگار برای نسل‌های آینده است

سمنان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: کاشت درخت و طرح‌های درختکاری به نوعی عبادت است و اقدامی ماندگار به سود نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی روز دوشنبه در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، با بیان اینکه کاشت نهال اقدامی ماندگار برای حفظ منابع طبیعی است گفت: رهبر معظم انقلاب همه ساله برای تبیین اهمیت منابع طبیعی، در اقدامی نمادین، نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنند تا مشارکت مردم در این امر افزایش یابد.

امام جمعه سمنان با حضور در ایستگاه تولید نهال شهید عموزاده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این مرکز یک اصله نهال سنجد غرس کرد.

وی افزود: طرح مردمی کاشت درخت در هفته منابع طبیعی، اقدامی ارزشمند در راستای حفظ منابع طبیعی است که لازم است از دست‌اندرکاران این طرح قدردانی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی توجه به منابع طبیعی و کاشت درخت را عبادت دانست و گفت: درختکاری اقدامی ماندگار است که سالهای سال مورد استفاده نسل‌های متمادی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: توجه به درختان و فضای سبز، نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی دارد که تحقق این امر بدون مشارکت عمومی امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در جمع اعضای ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی استان سمنان نیز گفت: وجود چهار نهالستان بزرگ در استان سمنان فرصت مناسبی برای توسعه فضای سبز استان و نیز صادرات نهال به سایر نقاط کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به هدف‌گذاری افزایش پنج برابری تولید نهال در استان در سال آینده افزود: دست‌اندرکاران برگزاری روز درختکاری تلاش کنند تا اقشار مختلف مردم در این طرح ماندگار سهیم شوند.

وی برنامه‌ریزی برای بازدید عموم از بخش‌های مختلف تولید و عرضه نهال را ضروری دانست و گفت: علاوه بر عرضه نهال، شیوه‌های کاشت و نگهداری نهال نیز باید به مردم آموزش داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره به دستور امام علی (ع) به مالک اشتر برای آبادانی و عمران زمین‌ها بیان کرد: یکی از وظایف و ماموریت‌های مهم اداره کل منابع طبیعی توسعه فضای سبز در حاشیه شهرها و روستاها است که برای این موضوع می‌توان از ظرفیت تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی دانشجویی و دانش‌آموزی استفاده کرد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی وظیفه‌ای همگانی است، افزود: دین مبین اسلام به امر درخت و درختکاری توجه ویژه‌ای دارد و همه عقلا و شرعا موظف به مراقبت از درختان و منابع طبیعی هستند.

ایستگاه تولید نهال شهید عموزاده در سمنان، بزرگترین مرکز تولید و عرضه نهال در استان است که در آن بیش از ۱۷ گونه نهال تولید و عرضه می‌شود.

طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور هدفگذاری شد که سهم این استان سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نهال طی چهارسال است و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با هدف مشارکت مردم در سرسبزی و آبادانی استان، آماده توزیع ۹۰۰ هزار اصله نهال است.

تولید و کاشت یک میلیارد درخت توسط دولت طی چهار سال برای کشور در دستور کار قرار گرفته که از این میزان، ۱۰ میلیون اصله درخت برای استان سمنان تعیین شده، سالی ٢ و نیم میلیون باید در استان تولید و کاشت شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ و نیم درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha