به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، یوسف نوری روز یکشنبه در همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی اظهارکرد: یکی از خواستههای ما این بود که امکان مهارت آموزی برای دانش مهیا شود.
وی با بیان اینکه در آینده عموماً به دنبال سواد معماری هستیم، افزود: نخستین ویژگی مدرسه ساده بودن است که باید در مدرسه دیده شود و این برنامه با مشارکت عمومی در راستای تقویت مبانی فرهنگی ماست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید گفتمان سازی کنیم که از فضای کالبدی به فراکالبدی و به سمت زیباشناختی و هنری برویم تا دانش آموزان فضا برایشان دست آموز باشد و
مسائل فرهنگی و هنری که زمینه ساز است را کامل ببینیم.
نوری یادآور شد: آموزش و پرورش به دلیل نگاهی که به کودک دارد، نگاهی ابژهگونه نیست و میخواهیم او را به صورت دیگری نگاه کنیم، بنابراین در آینده نیازمند سواد معماری در مدارس هستیم.
وی با بیان اینکه تعداد مدارسی که مطابق با معماری بومی منطقه باشد در کشور کم است، گفت: مشارکت عمومی توسط دستگاه های رسمی باید ابقا و هویت معماری بومی تقویت شود که این یکی از رسالتهای دانشگاه است و متخصصان دانشهای مختلف باید در این امر کمک کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در اردوگاهها چیزی برای دانش آموز نمی بینیم. دانش آموز برای کشف کردن به اردوگاه میآید. اگر نگاه ما به دانش آموز ابژه نباشد و او را پژوهشگر ببینیم اهداف اجرا می شود.
نوری افزود: متخصصین باید نظر دهند تا فضایی مبتنی بر تحولات آموزش و پرورش را طراحی کنیم که آینده نگرانه هم باشد. افراد فعال در دانش بنیان ها مثلا به ما بگویند چه کارگاه یا تجهیزاتی برای آزمایشگاه ها لازم است.
وی خاطر نشان کرد: برای طراحی یک مدرسه همه متخصصان دور هم باشند، بطور مثال متخصص برنامه ریزی درسی، فناوریهای نوین و اجتماعی باید باهم برای طراحی حضور داشته باشند.
بازسازی و مقاومسازی بیش از ۱۰۰ هزار کلاس در دستور کار است
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد و در کنار تغییرات ترکیب جمعیتی و مهاجرت ها که برنامه ها و اولویت ها را متاثر می کند،بحث هویت بخشی و کیفیت بخشی در دستور کار جدی است.
حمیدرضا خان محمدی در این مراسم برگزاری این همایش و ارایه طرح های محققان و مدعوین و نظرات دبیرعلمی همایش و اساتید را گامی مهم در بهبود طراحی و معماری مدارس بر شمرد و گفت: مطالعات انجام شده به نظر می رسد درونگرا بودن و توجه به هویت داخلی به عنوان یک امر مهم در پدید آوردن آثار بزرگ و کارهای فاخر مورد تاکید است و بهعنوان گوهری گمشده مطرح شد که باید در فرهنگ خودمان آنرا جستجو کنیم و این همایش به دنبال آن است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: هدف همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» صرفا برگزاری و داوری آثار نیست بلکه هدف این است که دستاوردها را بررسی و مسیرتحولی را در این باب آغاز کنیم.
وی افزود: محیط جذاب در یادگیری و ارتقای فرآیند آموزش بسیار موثر است و موضوع نما و منظر کمترین توجه را برای دانش آموزان به ویژه در مقاطع پایین تر دارد. تاکنون ۱۴ طرح برتر دوره های قبل به مرحله اجرا رسیده که باید پژوهشها و برونداد را بررسی کنیم تا اثربخشی طرح بر آنچه هدف گذاری شده روشن شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید نیازهای نسل آینده را بشناسیم، تصریح کرد: نسل تغییر کرده و دوسال فعالیت مجازی نظام آموزشی در دوران همه گیری کرونا و دیجیتالی شدن فرآیندهای مختلف در کنار معضلات مختلف که می بینیم، مسولیت ما را سنگینتر می کند و باتوجه به تفاوت ها، توجه به مدیریت سبز ، توجه به فضاهای پنهان، عمق مدرسه و دسترسی های ویژه و محوریت دانش آموزان باید در تمام برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و پرورش بیشتر به نیاز دانش آموزان و مباحث مدنظر در نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: تلقی مدرسه به عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله نکته محوری ماست که محتوای زیادی دارد و درکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درحال بررسی است لذا در طراحی ها و هدفگذاری ها باید به آن پرداخته شود و برای این موضوع برنامه داریم.
خان محمدی تصریح کرد: باوجود تلاش های انجام شده و برگزاری ۹ دوره همایش و ارائه طرح های بسیار خوب همچنان در قالب های قدیمی مانده ایم و آنطور که باید و شاید پوست اندازی نکرده ایم اما در دوره جدید همایش این رویکرد تحولی و پیگیرانه را داریم و طرح ها حتما بررسی و اجرایی می شود تا بتوانیم با ارائه الگو ها و قالب های جدید یادگیری را ارتقا دهیم.
نظر شما