دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

مشهد- ایرنا- دانشگاه علوم پزشکی مشهد همانند روال همه سال‌های گذشته، از اوایل اسفندماه با اندیشیدن تمهیدات گسترده و تقویت زیرساخت های بهداشتی و درمانی، مهیای پذیرایی و خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰ میلیون زائر نوروزی شده است که بر اساس پیش‌بینی‌ها به سرزمین خورشید هشتم روانه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، این آرزوی هر ایرانی است که بتواند در ایام تعطیلات نوروز به عنوان زائر و دلباخته بارگاه قدسی حضرت ثامن الحجج (ع) با عشق و ارادت تمام به مشهدالرضا سفر کرده و طلیعه سال نوش را با حضور در حرم این امام رئوف متبرک و آغاز کند.

در ۲ سه سال‌ اخیر به علت شیوع کرونا و محدودیت هایی که در سفر اعمال می شد، امکان حضور در مشهد و حرم منور رضوی برای بسیاری از شیفتگان زیارت حضرت رضا (ع) وجود نداشت و دلباختگان ضامن آهو، سال خود را بدون حضور در آستانش تحویل می کردند، اما اکنون با فروکش کردن دامنه همه گیری کرونا، برآورد می شود که نوروز ۱۴۰۲ با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران همراه شود و به ویژه با توجه به حضور رهبر فرزانه انقلاب در مشهدالرضا، پس از وقفه ای سه ساله، رنگ و بویی خاص تر به خود بگیرد.

در همین راستا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به واسطه وظیفه ذاتی خود در تامین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و نیز ارائه خدمات مطلوب در حوزه سلامت به زائران و مجاوران رضوی در حالت آماده باش کامل قرار گرفته است و تمهیدات لازم را برای ایجاد سفری ایمن همراه با صیانت از سلامت زائران پیش بینی کرده است.

فعال شدن کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست ستاد خدمات سفر استان خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: حفظ سلامت زائران و مجاوران بارگاه رضوی یکی از اولویت‌های اساسی این دانشگاه است که به منظور مدیریت مطلوب امور بهداشتی و درمانی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، فعالیت این کمیته در ستاد خدمات سفر استان از نیمه اسفند امسال آغاز شده که به مدت یک ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: تدوین و ابلاغ شیوه نامه طرح سلامت نوروزی به واحدهای زیر پوشش برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات لازم در قالب طرح سلامت نوروزی، نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و ارائه گزارش عملکرد، از جمله برنامه‌های کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست ستاد خدمات سفر استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تدوین برنامه کاری تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی به گونه‌ای که در ایام تعطیلات همه افراد مراجعه‌کننده به واحدهای درمانی از خدمات تخصصی و فوق تخصصی، همانند قبل از تعطیلات بهره‌مند شوند و خللی در دریافت این گونه خدمات ایجاد نشود، از دیگر مواردی است که در این کمیته در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی ادامه داد: همچنین این کمیته برای ارتقای خدمات مراکز خدمات جامع سلامت در مسیر جاده‌های پرتردد، کشیک تعدادی از مراکز شهری به‌ویژه در شهرهایی که مسافرپذیر هستند، را مدنظر دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از اختلال در عرضه دارو در ایام نوروز، برنامه‌ریزی خواهد شد که در این ایام تعداد کافی داروخانه خصوصی علاوه بر داروخانه‌های دولتی به‌صورت نیمه وقت و شبانه‌روزی، به‌ویژه در شهرهای مسافرپذیر، به‌صورت کشیک فعال باشند و موجودی کلیه تجهیزات و داروهای ضروری بیمارستان‌ها، مراکز سرپایی و روستایی مورد بررسی و ارزیابی مجدد و نهایی قرار گرفته تا از بروز کمبودهای احتمالی پیشگیری شود.

این مسوول اضافه کرد: سازماندهی خدمات فوریت های پزشکی پیش‌بیمارستانی در محورهای مواصلاتی استان، اتخاذ تمهیدات ویژه برای دسترسی سریع به خدمات فوریت های پزشکی، تقویت شبکه های نظارتی و نظارت بر اجرای دقیق شیوه نامه های بهداشتی از دیگر مواردی است که این کمیته پیگیری خواهد کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

اجرای طرح سلامت نوروزی و فعالیت ۱۳۴ مرکز خدمات جامع سلامت در مشهد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در اجرای طرح سلامت نوروزی، ۱۳۴ مرکز خدمات جامع سلامت در مشهد فعال خواهند بود که تاکید اصلی بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مراکزی است که در حاشیه جاده‌ها قرار دارند.

دکتر حسینی ادامه داد: همچنین در راستای ارائه خدمات مناسب به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، ۳۴ مرکز سالک، ۳۱ مرکز هاری و ۲۱ مرکز آموزش هنگام ازدواج و ۳۰ مرکز منتخب کرونا، به صورت فعال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه آماده ارائه خدمت به عموم مردم هستند.

وی برپایی ایستگاه‌های سلامت در ورودی مشهد، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد، ایستگاه راه آهن و پایانه مسافربری و برپایی چهار ایستگاه سلامت در مسیرهای منتهی به حرم رضوی در روزهای پایانی سال و ایام نوروز را از دیگر برنامه‌های حوزه بهداشت این دانشگاه برشمرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

فعالیت ۴۵۰ کارشناس بهداشت محیط در تعطیلات نوروزی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین ۴۵۰ نفر از کارشناسان بهداشت محیط به منظور حفظ سلامت اماکن و مواد غذایی که در ایام نوروز در اختیار عموم مردم و زائران بارگاه رضوی قرار می‌گیرد، به صورت ویژه از اماکن و اصناف بازدید و سرکشی خواهند کرد.

دکتر حسینی افزود: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در لحظه تحویل سال، کارشناسان بهداشت محیط در ایستگاه‌های سلامت در مسیرهای منتهی به مشهد و به خصوص منتهی به حرم رضوی فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: سامانه ۱۹۱ نیز همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ دقیقه فعال و آماده پاسخگویی به سوالات مردمی خواهد بود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

افزایش ۲۰ درصدی تخت های بیمارستانی مشهد در نوروز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به حضور ارزشمند رهبر معظم انقلاب در روز نخست فروردین ۱۴۰۲ در مشهد، در نوروز پیش رو تمامی نیروهای حوزه درمان در همه بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی مشهد، به‌ ویژه در مراکز درمانی محدوده حرم مطهر رضوی آمادگی لازم برای ارائه خدمات به‌موقع و باکیفیت به متقاضیان را دارند.

دکتر شاپور بدیعی ادامه داد: همچنین برای ایام نوروز افزایش ۲۰ درصدی تخت‌ها و نیز افزایش ۲۰ درصدی نیروی انسانی همانند دیگر ایام خاص سال لحاظ شده است.

وی افزود: تمامی مرخصی‌های پرسنل حوزه درمان در ایام اجرای مأموریت نوروزی لغو شده و در کنار آن برای ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر از ظرفیت بخش‌های خصوصی، خیریه‌ای، نظامی و انتظامی و آستان قدس رضوی در حوزه‌های بیمارستانی، درمانگاهی، کلینیکی، پاراکلینیکی، نیروی انسانی و غیره استفاده خواهد شد.

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آمادگی در خصوص پذیرش بیماران احتمالی، انجام مانور مدیریتی واحد تریاژ (فرایند اولویت‌بندی درمان بیمار) در تمامی بیمارستان‌ها در خصوص نحوه اجرای تریاژ دولایه براساس شیوه نامه کشوری تریاژ، آمادگی از طریق اختصاص فضاهای فیزیکی ویژه با ترجیح اتاق ایزوله فشار منفی از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

دکتر ایوب توکلیان با اشاره به اهمیت انجام اقدامات تشخیصی درمانی مطابق با آخرین پروتکل درمانی کووید ۱۹ ادامه داد: آموزش مجدد و اثربخش، همچنین نظارت بر تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها و رعایت پروتکل‌های درمانی بیماری‌های ویروسی به منظور پیشگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی و پایش و بررسی این فرایند از طریق تشکیل مستمر کمیته‌های مرتبط با مراکز درمانی، مکاتبه لازم صورت گرفته است.

جانشین معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: بازآموزی تمامی پرسنل اعم از پزشک، پرستار و غیره در زمینه اصول کنترل عفونت، احتیاطات استاندارد، احتیاط بر اساس راه انتقال بیماری‌ها، بهداشت محیط و تریاژ بیماران عفونی طبق شیوه نامه نظام مراقبت سندرومیک نیز مورد تاکید است.

وی افزود: در زمینه دارو و تجهیزات نیز پیش‌بینی تهیه داروهای مورد نیاز کرونا مطابق آخرین پروتکل درمانی، همچنین برآورد سایر داروها و لوازم مصرفی صورت گرفته است و تامین و تهیه امکانات و تجهیزات حفاظت فردی مورد نیاز از جمله گان، ماسک، مواد گندزدا و ضدعفونی کننده پیش بینی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

آمادگی ۹۳۰۰ پرستار علوم پزشکی مشهد برای خدمات نوروزی

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشهد بزرگترین شهر زیارتی ایران و دومین کلان‌شهر کشور است که همه ساله در ایام نوروز شاهد حضور جمعیت میلیونی زائران و گردشگران ایرانی و غیرایرانی در خراسان رضوی و مشهد هستیم، که جمعیت چهار میلیونی شهر مشهد و حضور میلیونی زائران نوروزی، افزایش‌ ظرفیت پرستاران و همچنین کیفیت کار آنان را در این ایام خاص می‌طلبد.

دکتر محمد صادقی با بیان اینکه از چند روز پیش آمادگی کاملی برای اجرای هرچه بهتر مأموریت ویژه ایام نوروز ۱۴۰۲ در حوزه پرستاری را داریم، افزود: در بازه زمانی یک ماهه نوروزی ۹ هزار و ۳۰۰ پرستار حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده ارائه خدمت به زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها هستند.

اجرای ۲ مأموریت ویژه اورژانس ۱۱۵ در نوروز ۱۴۰۲

بر اساس گفته رییس سازمان اورژانس کشور، در بازه زمانی اول اسفندماه امسال تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ۷ مأموریت ویژه اورژانس ۱۱۵ در نقاط مختلف کشور اجرا می‌شود که سه مأموریت آن در کل کشور، ۲ مأموریت در مشهد و یک مأموریت برای قم تعریف شده است.

دکتر جعفر میعادفر با بیان اینکه برنامه ویژه این سازمان در مشهد در سال تحویل و زمان سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم رضوی خواهد بود، تأکید کرد: با توجه به اینکه پس از چهار سال شاهد جمعیت پرشور زائران و مجاوران امام رضا(ع) در این مکان مقدس خواهیم بود، تمهیدات ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده‌ شده و هماهنگی لازم با دانشگاه‌های همجوار خراسان رضوی صورت گرفته است تا یاری‌گر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این ایام خاص باشند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

اختصاص ۱۳ دستگاه موتورولانس به دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مسوول امداد نوروزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: امسال بیش از ۱۰۰ دستکاه موتورلانس در کشور توزیع شد که ۱۳ دستگاه آن به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختصاص یافت تا در ایام نوروز ۱۴۰۲ مشکلی در امدادرسانی به بیماران با توجه به شرایط ترافیکی مشهد وجود نداشته باشد.

دکتر میعادفر افزود: هم اکنون سه هزار و ۲۰۰ پایگاه اورژانس ۱۱۵ در سطح کشور فعال هستند که از این تعداد ۵۲ مورد آن اورژانس هوایی بوده و سه هزار و ۱۴۸ مورد مابقی هم پایگاه‌های شهری و جاده‌ای است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد و خدمات بهداشتی و درمانی در نوروز ۱۴۰۲

آمادگی اورژانس ۱۱۵ مشهد در ایام نوروز

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه زمان تحویل سال نو از روزهای ویژه در ارائه خدمات اورژانس ۱۱۵ محسوب می‌شود، آمادگی لازم برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران رضوی در این مرکز صورت گرفته است.

دکتر علی یزدانی افزود: علاوه بر پایگاه‌های اطراف هسته مرکزی حرم مطهر و استقرار آمبولانس‌ها در مسیرهای منتهی به حرم مطهر در لحظه تحویل سال، برنامه‌ریزی‌های کاملی برای استقرار آمبولانس‌های پشتیبان در مسیرهای پرتردد به سمت حرم مطهر انجام شده است.

وی ادامه داد: پایگاه شهید سلیمانی در حرم مطهر، پایگاه شهید اندرزگو در میدان بیت‌المقدس، پایگاه بست میدان طبرسی، پایگاه شهید حسینی جهانگیر، پایگاه پنج‌راه پایین خیابان و جوادیه، پایگاه‌هایی هستند که با تجهیزات کامل به زائران و مجاوران در ایام نوروز خدمت‌رسانی خواهند کرد.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: آمادگی کامل مرکز ارتباطات و فرماندهی مرکز اورژانس در این ایام، افزایش کارشناس‌های پاسخگو به خطوط تلفن ۱۱۵ به منظور بالا رفتن توان پاسخگویی، از جمله اقدامات اورژانس مشهد در این ایام خواهد بود.

دکتر یزدانی از آمادگی اتاق بحران EOC دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مرکز هدایت بیماران در بین مراکز درمانی MCMC خبر داد و بیان کرد: استقرار کارشناسان این حوزه در مرکز کنترل ترافیک شهرداری در ساعت‌های شلوغ شهر برای کوتاه کردن زمان مأموریت‌های همکاران یکی دیگر از فعالیت‌های اورژانس در این ایام خاص خواهد بود.

این مسوول گفت: در ایام نوروز، نظارت بر پایگاه‌های اورژانس و آمبولانس‌ها افزایش می‌یابد و به صورت ویژه بر عملکرد همکاران نظارت خواهد شد و در تمام مأموریت‌هایی که در اورژانس انجام می‌شود، برای تماس‌گیرنده پیامکی ارسال خواهد شد که می‌توانند نظرات خود را در خصوص کیفیت انجام مأموریت‌ها اعلام کنند.

دکتر یزدانی افزود: همچنین در حوزه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همکاری تنگاتنگی با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مشهد، تربت‌حیدریه، سبزوار، گناباد و نیشابور برای پوشش فراگیر خواهیم داشت.

وی از عموم مردم خواست، برای دریافت پاسخ‌های خود در خصوص موارد غیر اورژانسی خطوط را اشغال نکرده و از تماس‌های غیرفوریتی با اورژانس خودداری کنند، زیرا ممکن است در همان لحظه یک بیمار و یا مصدوم نیازمند به دریافت فوریتهای پزشکی در پشت خط تماس باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha