۷۰ درصد آب رودخانه‌های استان کرمانشاه کاهش یافته است
عکس آرشیوی است

کرمانشاه- ایرنا- معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه از کاهش ۷۰ درصدی آبدهی رودخانه‌های استان نسبت به میانگین بلند مدت آنها خبر داد و گفت: همچنین ۵۵ درصد آبدهی چشمه‌ها نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته و این آمارها اهمیت توجه به مدیریت آب را ۱۰۰ چندان می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ « وحید مومنه» روز شنبه در مراسم جشن ملی آب در سرسرای اجتماعات شرکت آب منطقه ای کرمانشاه؛ میانگین بارش باران استان را از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۲۰۸ میلی میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته پنج درصد و نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۲۷ درصد کاهش نشان می دهد.

مومنه با اشاره به وضعیت بارش باران و کاهش آبدهی رودخانه ها و چشمه های استان گفت: این آمار به ما می گوید که ما در استان باید در راستای تحقق شعار سال یعنی ریاضت آب، مشارکت همگانی و شتاب در تغییر برنامه ها را به صورت جدی در دستور کار داشته باشیم.

وی در ادامه تاکید میزان آب دهی چشمه های استان نسبت به سال ۹۹ و ۱۴۰۰؛ ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۵ درصد کاهش داشته؛ همچنین آب دهی رودخانه ها در این مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت بیش از ۷۰ درصد روند کاهشی داشته است.

این مقام مسئول همچنین هشدار داد: تراز آب های زیر زمینی دشت های استان نیز کاهش چشمگیری در حدود ۳۹ تا ۴۶ درصد داشته اند و دشت هایی مانند روانسر، شیان، سنجابی، حسن آباد و ۱۸حوزه آبخوان دیگر ممنوعه اعلام شده است.

۱۲ هزار و ۸۸۳ حلقه چاه مجاز در استان کرمانشاه وجود دارد

مومنه در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: اکنون ۱۲ هزار و ۸۸۳ حلقه چاه مجاز با پوشش ۱۰۸ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان وجود دارد که از این تعداد فقط ۴۶۰ حلقه چاه برای شرب و هزار و ۵۵ حلقه برای مصارف صنعتی و خدماتی مود استفاده قرار می گیرد.

وی همچنین از وجود حدود چهار هزار و ۸۲۱ حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان خبر داد و گفت: بیشترین چاه غیرمجاز در شهرستان های کرمانشاه، با هزار و ۹۲۶ حلقه چاه، صحنه با هزار و ۹۰ حلقه چاه، هرسین، کنگاور و سنقر قرار دارد.

۷۰ درصد آب رودخانه‌های استان کرمانشاه کاهش یافته است

وی در ادامه با اشاره به انسداد هزار و ۶۸۹ حلقه چاه غیر مجاز در استان، از برنامه جدی و مهم نظارت بر مصارف و بهره برداری آب چاه های کشاورزی بویژه در دشت های ممنوعه استان خبر داد گفت: در این طرح ۸۰ نفر در قالب ۲۱ گروه بر مصارف چاه های استان به صورت شبانه روز نظارت دارند و این جدا از برنامه نصب کنتورهای هوشمند چاه ها است.

۵۰ درصد مخازن آب سدهای استان کرمانشاه پر است

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در ادامه سخنانش؛ ظرفیت ذخایر آب سدهای استان کرمانشاه را هزار و ۸۳۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر از این میزان ظرفیت؛ ۶۷۹ میلیون متر مکعب پر است که ۵۰ درصد مجموع ذخایر سدهای استان می شود.

مومنه همچنین بیان داشت: ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخایر سد، شرف شاه، تنگ حمام، قشلاق و دیگر سد های کرمانشاه پتانسیل بهره برداری در بخش صنعت و خدمات را دارند که باید از این فرصت برای توسعه استان استفاده بهینه کنیم.

۷۰ درصد آب رودخانه‌های استان کرمانشاه کاهش یافته است

وی با بیان اینکه تنها ۲ درصد از آب های استان برای بخش صنعت مصرف می شود گفت: اگر به دنبال افزایش بهره وری، اشتغال و توسعه هستیم باید سهم مصارف آب کشاورزی را به سمت استفاده صنعتی سوق دهیم.

پروژه آبرسانی به شهر کرمانشاه و پاوه در حال اجرا است

جانشین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در حال حاضر پروژه بزرگ آبرسانی به شهر کرمانشاه و شهر پاوه توسط شرکت آب منطقه ای استان در دست اجرا است.

۷۰ درصد آب رودخانه‌های استان کرمانشاه کاهش یافته است

در حال حاضر ۱۲ سد مخزنی در استان کرمانشاه به بهره برداری رسیده است که تامین آب شرب بلند مدت شهرها، تامین آب کشاورزی و اراضی مزروعی، تامین آب صنعت و تامین آب محیط زیست از اهداف کلان و بلند مدت وزارت نیرو در این استان است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha