ایجاد مشکل در تامین منابع نهاده‌های کشاورزی با اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق

تهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با اجرای مصوبه کمیسیون تلفیق و حذف عرضه نهاده‌های کشاورزی در بورس کالا، منابع لازم برای تامین اعتبار نهاده‌های کشاورزی دچار مشکل می‌شود و دولت در ادامه چنین اتفاقی با معضل جدی مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در بند ج تبصره ۸ در لایحه دولت مقرر شده بود به منظور جلوگیری از رانت و فساد در عرضه نهاده‌های کشاورزی، این نهاده‌ها با قیمت‌های شفاف در بورس کالا عرضه شود و حمایت‌های دولت منوط به رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان از محصولات نهایی صورت پذیرد.

متاسفانه این حکم توسط کمیسیون تلفیق حذف شده است. با حذف این حکم امکان اجرای الگوی کشت و اختصاص حمایت‌های دولت از محصولات نهایی کشاورزی سلب خواهد شد و با توجه به عدم پیش‌بینی منابع لازم برای تآمین اعتبار نهاده‌های کشاورزی با نرخ یارانه‌ای در لایحه‏، دولت را در اجرا با چالش‌های اساسی مواجه می‌سازد و منجر به ایجاد فساد و رانت در عرضه و توزیع نهاده‌ها خواهد شد.

ابلاغ این مصوبه از سوی کمیسیون تلفیق با واکنش جدی فعالان بازار همراه شد که در این زمینه «حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به اعلام ایرادات این مصوبه کمیسیون تلفیق پرداخت و افزود: به طور کلی دولت سیاست‌های شفافیت عرضه محصولات در بازار آزاد را در پیش گرفته که می‌توان اعلام کرد این تصمیم جزو سیاست‌های مثبت دولت فعلی محسوب می‌شود و این اقدام با توجه به نتیجه مثبتی که می‌تواند با خود به همراه داشته باشد از آن استقبال خواهد شد.

وی اظهار داشت: ممکن است دولت در این زمینه با چالش‌های جدی مواجه شود و دوباره با معضلاتی مشابه صنعت خودرو روبرو شویم.

عبدی خاطرنشان کرد: در ایران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که در این راستا گروه‌های مختلف و نیز صاحبان منافع در منصب‌های مختلف مدام در حال تلاش هستند تا شفافیت عرضه محصولات و عرضه مستقیم به مصرف‌کننده به طور کامل رخ ندهد و در این چرخه از محل واسطه‌گری سود خوبی را از آن خود کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که شاید عرضه چند نوع کالای خاص در بورس کالا مانند خودرو که مواد اولیه و محصول واسطه‌ای تولید نیستند، بهترین راه نباشد اما در وضعیت فعلی اقتصادی، شفاف‌ترین و راحت‌ترین راه عرضه آن محصولات به بورس کالا است که ضمن حذف واسطه‌ها، باعث شفافیت نرخ می‌شود.

وی معتقد است که اقتصاد آزاد تنها راهکار رقابتی شدن و ایجاد شفافیت در قیمت‌ها است که این اتفاق به مراتب به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود.

عبدی تاکید کرد: بورس کالا به عنوان مرجع قیمت‌گذاری، مهم‌ترین مرجع در اقتصاد کشور است که می‌تواند کمک کند تا این بار از دوش اقتصاد کشور برداشته شود و مشکلاتی که اکنون در اقتصاد کشور با آن مواجه هستیم را تا حدی مرتفع کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با حذف عرضه نهاده‌های کشاورزی در بورس کالا طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به نظر می‌رسد که منابع لازم برای تامین اعتبار نهاده‌های کشاورزی دچار مشکل شود و دولت در ادامه چنین اتفاقی با معضل جدی مواجه خواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم با پیگیری مسوولانی که دلسوز اقتصاد کشور هستند هر چه سریع‌تر این اتفاق به روال عادی برگردد و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا از سر گرفته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha