وزارت علوم نیازمند توجه جدی‌تر خیرین کشور است

تهران – ایرنا -دبیر ستاد خیرین وزارت، تحقیقات و فناوری با اذعان به اینکه، آنچنان که باید در مقایسه با مدرسه سازی و بیمارستان سازی، توفیقی در جذب منابع و ظرفیت های خیرین در آموزش عالی نداشته ایم، یکی از مشکلات موجود وزارت علوم را جدی نگرفتن نهاد تخصصی متولی پیگیری امور خیرین و حامیان دانشگاهی دانست.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا، مصطفی زمانیان در نشست بنیاد حامیان دانشگاه های منطقه هشت کشور در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سخنانی اظهارکرد:هم اکنون ۵۰ درصد از دانشگاه های ما بنیاد تخصصی حامیان دانشگاهی دارند و پیگیر توسعه کمی و کیفی بنیادهای حامیان دانشگاهی به عنوان مراکز مردم نهاد هستند.

وی افزود: ضمن اینکه تسهیلات مناسبی فراهم کردیم و ابلاغیه سازمان امور مالیاتی را مبنی بر شمولیت بنیاد حامیان دانشگاه اخذ کرده ایم، به طوریکه اگر خیرین به دانشگاه کمک کنند و مدرک مورد تائید بنیاد را ارائه کنند، این کمک جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی پذیرفته می شود.

زمانیان در ادامه شبکه سازی ظرفیت خیرین منطقه ای را یکی دیگر از ماموریت های ستاد خیرین وزارتخانه علوم نام برد و تاکیدکرد: باید دیوارهای بین ماموریت های دانشگاهی را در حوزه وقف و خیر برداشته شود و تصور نشود که دانشگاه باهنر با دانشگاه میناب فرق دارد.

وی یکی از هدف های اصلی برگزاری نشست های منطقه ای وزارت علوم را برداشتن دیوارهای بین دانشگاه ها دانست و ما باید با همفکری اولویت ها را در حوزه وقف مشخص کنیم و نگاه قشری گرایی و منطقه گرایی را کنار بگذاریم.

دبیر ستاد خیرین وزارت، تحقیقات و فناوری در ادامه، اتصال ظرفیت های موجود حوزه خیران از چارچوب دیوار دانشگاه به فضای منطقه را ضروری دانست و افزود: باید دانشگاه های بزرگ معین دانشگاه های کوچک باشند.

وزارت علوم نیازمند توجه جدی‌تر خیرین کشور است

وی با بیان اینکه، در دوره جدید ستاد خیرین وزارت علوم، با تدبیر مقام عالی وزارت برخی اقدامات سرلوحه این ستاد قرار گرفته است افزود:نخست ترویج و تکریم فرهنگ غنی وقف و خیر در ارزنده ترین فضای توسعه ای کشور یعنی فضای دانشگاهی، علم و فناوری است.

زمانیان اضافه کرد: دانشگاهی که توسط مرحوم افضلی پور ساخته شده، باید افضلی پورها تربیت کند و براساس مهم ترین تعبیر امام راحل باید کارخانه انسان سازی باشد و خیرانی تربیت کند که نماد آن افضلی پور است.

وی با اشاره به اینکه باید ببینیم خروجی دانشگاه خیرساز با دانشگاه دولتی ساز چیست؟ تصریح کرد: اینها شاخص های مهمی است تا بدانیم چقدر توانستیم دانشگاهی متناسب با نگاه واقف اداره کنیم و اینکه چند نفر از دانشجویان این دانشگاه در ۵۰ سال اخیر خودشان واقف دانشگاه شدند و چند افضلی پور در این دانشگاه تربیت کردیم؟

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه، یکی از شاخص های توسعه وقف علم و فناوری را تعداد خیران با دوام و مستمری دانست که بخشی از منابع را در وقف دانشگاهی اختصاص داده اند.

وی افزود: اینکه نظام آموزش عالی چقدر در زمینه فرهنگ وقف کار کرده و تاثیر داشته، باید ارزیابی شود. دانشگاه ما باید امثال افضلی پورها بسازد و اگر در این حوزه کوتاهی کنیم و کشور پر از مهندس نانو، بایو و ... شود اما یک نفر مرحوم افضلی پور نباشد، به طورحتم یک جای کار می لنگد.

زمانیان تصریح کرد: اگر نتوانیم انفاق جان و مال را به دانشجویان بیاموزیم، بدانید دانشگاه در تراز اسلامی و تمدن ساز نیست لذا دانشگاه باید دانشگاه خیّرپرور بشود.

دبیر ستاد خیرین وزارت علوم یکی دیگر از ماموریت های مهم این ستاد را توانمندسازی زیرساخت های دانشگاهی در استفاده از ظرفیت های وقف و خیر ذکر کرد و اذعان کرد: آنچنان که باید در مقایسه با حوزه مدرسه سازی و بیمارستان سازی، توفیقی در جذب منابع و ظرفیت های خیرین در آموزش عالی و توسعه زیرساخت های دانشگاهی کشور نداشته ایم.

زمانیان افزود: یکی از ضعف های موجود این است که نهاد تخصصی متولی پیگیری امور حامیان دانشگاهی جدی گرفته نشده است و این مهم نیازمند توجه ویژه است.

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست از تعدای از خیران حامی دانشگاه شهید باهنر کرمان تجلیل بعمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha