۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۱۳
کد خبر: 85045758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹۰ هزار هکتار از مراتع همدان در اختیار عشایر قرار گرفت

همدان- ایرنا- مدیر امور عشایری استان همدان گفت: ۹۰ هزار هکتار از اراضی و منابع طبیعی معادل ۹.۵ درصد از مراتع این استان در آستانه فصل بهار در اختیار عشایر کوچ نشین قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر کاویانی دلشاد پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آمارگیری انجام شده، عشایر استان همدان بیش از ۴۷۱ هزار راس دام سبک دارند که می‌توانند برای تغذیه آن از مراتع مشخص شده استفاده کنند.

وی اظهار داشت: جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

کاویانی دلشادتصریح کرد: عشایر استان همدان با داشتن ۴۷۱ هزار راس دام سبک، سالانه حدود ۶ هزار تن گوشت قرمز و ۳۸۰ تن پشم گوسفند تولید می‌کنند و بیش از ۳۴ هکتار از اراضی استان، توسط عشایر گیاهان دارویی کشت و برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد، عنوان کرد: عشایر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی را تولید می‌کنند.

مدیر امور عشایری استان همدان بیان کرد: توجه بیشتر به دانش‌آموزان عشایری و تقویت آموزش و پرورش عشایری نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با انتقاد از خدمات رسانی برخی دستگاه‌ها به عشایر افزود: جامعه عشایری استان همدان دارای ۸۵۰ نفر دانش آموز است که از این تعداد ۳۵۰ دانش آموز کوچ رو و با سه معلم تحت تعلیم و آموزش هستند.

کاویانی دلشاد ادامه داد: بر اساس نیازسنجی صورت گرفته باید دست‌کم یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در اختیار عشایر استان گذاشته شود اما امسال ۳۵ و پارسال حدود ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی به خانواده‌های عشایری تحویل داده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha