نخستین گفتگوی بلینکن و لاوروف بر سر جنگ اوکراین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

نیویورک - ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در دهلی نو پایتخت هند و در میانه تنش ها میان دو کشور بر سر جنگ اوکراین برای نخستین بار به صورت کوتاه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه ها و منابع آمریکایی، مقامات آمریکایی اعلام کردند بلینکن و لاوروف تقریباً ۱۰ دقیقه در حاشیه کنفرانس گروه ۲۰ در دهلی نو صحبت کردند. این گفتگوی کوتاه درحالی انجام می شود که روابط واشنگتن و مسکو به شدت کاهش یافته و تنش ها میان دو کشور بر سر جنگ اوکراین افزایش یافته است.

یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او فاش نشده است، گفت که بلینکن به لاوروف اعلام کرده هرگونه ذهنیت مبنی بر اینکه حمایت آمریکا از اوکراین کاهش یافته یا تضعیف شده، اشتباه است.

این مقام آمریکایی از بیان پاسخ لاوروف خودداری کرد اما گفت که بلینکن در گفتگو با همتای روس خود به این نتیجه رسیده است که رفتار مسکو در آینده نزدیک تغییری نخواهد کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که بلینکن به لاوروف گفته است روسیه باید در تصمیم خود مبنی بر تعلیق مشارکت در معاهده هسته‌ای "نیو استارت " (استارت نو) را تجدید نظر کند و مسکو باید پال ویلان شهروند آمریکایی را آزاد کند.

گفتگوی بلینکن و لاوروف بر سر جنگ اوکراین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

به گزارش رسانه های آمریکایی، بلینکن به لاوروف گفت: این جنگ تجاوزکارانه را پایان دهید و وارد یک دیپلماسی معنادار شوید به گونه ای بتواند صلحی عادلانه و بادوام ایجاد کند.

لاوروف که در گفتگوی خود با خبرنگاران به دیدار با بلینکن اشاره نکرد، گفت که مسکو به اقدامات خود در اوکراین ادامه خواهد داد. او ادعاهای غرب مبنی بر انزوای روسیه را رد کرد و گفت: «ما احساس نمی کنیم که منزوی شده ایم. این غرب است که خود را منزوی کرده است و در نهایت متوجه آن خواهد شد.»

او گفت که روسیه همچنان آماده گفتگو برای پایان دادن به درگیری در اوکراین است، اما او غرب را متهم کرد که عملاً چنین مذاکراتی را مسدود می کند.

در عین حال ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که لاوروف و بلینکن در هند "در حال حرکت" صحبت کردند، اما هیچ مذاکره ای صورت نگرفت.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند گفت که دیپلمات‌های ارشد گروه ۲۰ نشست خود را در دهلی نو بدون اجماع درباره جنگ اوکراین به پایان رساندند.

مانند بسیاری از رویدادهای بین المللی از سال گذشته تاکنون، اختلاف بر سر جنگ در اوکراین و تأثیر آن بر انرژی و امنیت غذایی جهانی، نشست گروه ۲۰ در هند را تحت الشعاع قرار داده است.

هند به عنوان کشور میزبان از همه اعضای گروه ۲۰ درخواست کرده بود تا در مورد موضوعات مورد توجه ویژه کشورهای فقیرتر به اجماع برسند، حتی اگر اختلاف گسترده‌تر شرق و غرب بر سر اوکراین حل نشود.

نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ به میزبانی هند و با حضور مقام های دیپلماتیک ۲۰ کشور جهان با یک دقیقه سکوت به یاد جان باختگان زلزله ترکیه و سوریه در راشتراپاتی باوان دهلی نو و با محوریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، اوضاع جنگ اوکراین، امنیت غذایی و انرژی آغاز شد.

در حالی که هند در کنار کشورهای غربی نگرانی‌های خود را درباره چین ابراز می‌کند، مهمترین خریدار تسلیحات نظامی از روسیه است و واردات نفت از این کشور را افزایش می‌دهد. هند جنگ اوکراین را محکوم نکرده است. با وجود این نارندرا مودی سال گذشته به ولادیمیر پوتین گفت: اکنون زمان جنگ نیست.

ریاست فعلی گروه ۲۰ که به شکل دوره‌ای برگزار می‌شود به عهده جی شنکر وزیر امور خارجه هند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha