وزیر دادگستری آمریکا، رئیس گروه واگنر را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

تهران- ایرنا- «مریک گارلند» وزیر دادگستری آمریکا «یوگنی پریگوژین» رئیس شرکت نظامی «واگنر» روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گارلند چهارشنبه به وقت محلی در جلسه استماعی در سنای آمریکا گفت که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال کمک به اوکراین برای بررسی ارتکاب جنایت جنگی توسط روسیه از جمله واگنر است.

وی اظهار کرد: به نظر من، پریگوژین که این گروه را اداره می‌کند، یک جنایتکار جنگی است. این گروه همچنین مسئول حملات به اوکراینی‌ها در دونباس و آوردن زندانیان زندان‌های روسیه به جنگ است.

«آندری کوستین» دادستان کل اوکراین هم اعلام کرده که کی‌یف در حال بررسی ارتکاب جنایت جنگی توسط پریگوژین است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پریگوژین از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و گروه واگنر نیز هر چند عمدتا مستقل از ارتش روسیه عمل می‌کند اما نقشی کلیدی در حملات به اوکراین دارد.

آمریکا در ماه ژانویه رسما واگنر را بعنوان یک سازمان جنایتکار فراملی معرفی کرد و آن را در همردیف گروه‌های مافیای ایتالیا و سازمان‌های جنایتکار روسی و ژاپنی قرار داد.

این تصمیم به آمریکا اجازه می‌دهد تا شبکه جهانی واگنر را که در آفریقا نیز فعال است، تحریم کند.

قانونگذاران آمریکایی دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند تا واگنر را یک گروه تروریستی اعلام کند.

وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۸ پریگوژین را به اتهام دخالت «آژانس تحقیقات اینترنت» روسیه در انتخابات ایالات متحده تحت پیگرد قرار داد. این آژانس که مقر آن در سنت پترزبورگ است، تحت کنترل پریگوژین قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha