رسانه عضوی از خانواده‌ها شده است

تهران - ایرنا - مشاور رییس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران گفت: موضوعی که اکنون مغفول مانده این است که رسانه دیگر یک ابزار و هدف نیست بلکه عضوی از خانواده‌ها شده است و نمی‌توانیم آن را حذف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نسیم‌السادات محبوبی شریعت‌پناهی عصر چهارشنبه در همایش ملی حقوق خانواده و رسانه افزود: این ابزار رسانه که اکنون به عنوان عضوی از خانواده تبدیل شده است، روابط درونی و بیرونی خانواده و حتی تعاملات آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در دسترسی به قدرت، تصمیم‌گیری و کنترل منابع در خانواده نیز تاثیر دارد.

وی به موضوع حقوق شهروندی خانواده اشاره کرد و گفت: در بُعد اجتماعی؛ پیوند خانواده با اجتماع خیلی قوی است و این بُعد هم تحت تاثیر رسانه‌ای قرار گرفته است.

شریعت‌پناهی ادامه داد: موارد تحت تاثیر بُعد قواعد رسانه‌ای؛ سلامت، ساختار خانواده یعنی قواعد، مرزها و چارچوب‌ها، سلامت کارکردی و سلامت اجتماعی است همچنین حمایت اجتماعی از جامعه نیز تحت تاثیر رسانه‌ای شدن قرار دارد.

مشاور رییس مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ای شدن می‌تواند آموزش خانواده را تحت تاثیر قرار دهد البته مشارکت اجتماعی یک بُعد دیگر از حقوق شهروندی خانواده است و فضای رسانه‌ای ممکن است انجام مشارکت اجتماعی را به ما نشان دهد اما در واقع؛ فرد را از عرصه مشارکت اجتماعی و عمومی دور می‌کند.

وی انتقال اوقات فراغت عمومی به عرصه خصوصی و تقلیل فراغت را دیگر موارد رسانه‌ای شدن عنوان کرد و افزود: رسانه‌ای شدن حتی حقوق شهروندی خانواده به یک نهاد پایه و اساسی در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شریعت‌پناهی با بیان اینکه تاثیر رسانه‌ای شدن فقط در درون خانواده نیست بلکه بیرون را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: اگر بتوانیم در مورد آینده‌نگاری و نسبت رسانه‌ای شدن و خانواده کار کنیم، می‌توانیم سیاستگذاری هدفمند داشته باشیم و بدون این موضوع در حقیقت فعالیت‌های ما در اتاق‌های بسته است و اجرای آن کارآمد نیست.

رسانه عضوی از خانواده‌ها شده است

رسانه ابزاری برای اهداف گروه‌ها و سیاستمداران

دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم نیز در این همایش اظهار داشت: در دنیای امروز رسانه تنها یک ابزار برای اطلاع‌رسانی نیست بلکه رسانه‌های مدرن و استفاده از فضای مجازی، ماهواره و تلویزیون و روزنامه‌ها اهداف دیگری دارند.

حجت‌الاسلام سیدحسن وحدتی شبیری ادامه داد: این رسانه‌ها ابزاری شده است تا افراد، گروه‌ها و سیاستمداران برای رسیدن به اهداف خود با استفاده از آن، جامعه را به سمت و سوی موردنظر سوق دهند؛ ما در واقع باید برای فهم و شناخت رسانه فلسفه رسانه را به معنای امروزی بشناسیم.

وحدتی شبیری افزود: در زندگی امروز و در دنیای مدرن از طریق همین رسانه‌ها چه حکومتی‌هایی را که سرنگون کردند و چه فرهنگ‌هایی را که غربی‌ها به جوامع شرقی ارائه دادند و امروز هم دنیای غرب از طریق رسانه می‌خواهد فرهنگ خود را به جوامع دیگر سرایت دهد.

وی اضافه کرد: رسانه‌های جهانی بدون محدودیت، هر محتوایی که بخواهند در اختیار افراد قرار می‌دهند و بسیاری از ما قدرت ممیزی نداریم که بسنجیم این سخن با چه هدفی ارائه شده است.

دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم گفت: باید مردم این سنجش را انجام دهند تا محتوایی که در رسانه ابراز شده است آیا با سنت‌ها، ارزش‌ها و یا واقعیت‌های عینی تطابق دارد یا نه؟

وی به موضوع سواد رسانه نیز اشاره کرد و افزود: سواد رسانه دارای اهمیت است و مردم باید با افزایش سواد رسانه‌ای خود، بتوانند قدرت تشخیص پشت پرده محتوا در رسانه‌ها را داشته باشند.

رویکرد اسلام استحکام بنیان خانواده است

وحدتی شبیری به موضوع حقوق به عنوان مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های اجباری وضع شده توسط قدرت حاکم بر جامعه و قرار دادن ضمانت اجرا برای آن هم اشاره کرد و گفت: این حقوق شامل حقوق قراردادها، جزا، اساسی، اداری، کار، بین‌المللی و شاخه‌های متعددی داست اما مهمترین شاخه آن حقوق خانواده است.

وی اظهار داشت: حقوق خانواده با بقیه شاخه‌های حقوق تفاوت دارد و باید مبتنی بر ارزش‌های مربوط به خانواده باشد و در واقع آخرین دارو برای دردهای خانواده محسوب می‌شود و باید مشکلات و مسایل خانواده را ریشه‌یابی کرده تا از اساس حل شود.

وحدتی شبیری، خانواده را هسته اصلی جامعه دانست و افزود: اگر جامعه بخواهد روی سعادت و خوشبختی را ببیند باید به خانواده اهمیت دهد زیرا خانواده هسته اصلی اجتماع است.

دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم ادامه داد: اگر خانواده به شایستگی برسد، آن جامعه نیز به سعادت و خوشبختی می‌رسد و اگر خانواده تباه شد باید منتظر تباهی کل جامعه باشیم.

وی، به استحکام بنیان خانواده در اسلام تاکید کرد و گفت: در مورد هر قراردادی حق فسخ به هر میزان امکانپذیر است اما در خانواده چنین امکانی وجود ندارد و دو طرف عقد، حق فسخ ندارند چون باید خانواده از استحکام برخوردار باشد.

خانواده در غرب در حال فروپاشی است

دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه قم گفت: دنیای امروز غرب از ۵۰ سال پیش تاکنون به یک انقلاب جنسی که منجر به انحطاط بنیان خانواده رسیده است و تاکنون آزادی جنسی را ترویج کردند. به طور قطع سیاستمداران و سرمایه‌داران پشت سر این حرکت عظیم قرار داشته‌اند.

وحدتی شبیری ادامه داد: از دهه ۱۹۶۰ تاکنون انقلاب جنسی، سقط جنین و تغییر جنسیت در آمریکا و دنیای غرب رشد کرد و جوانان مسئولیت خانواده را بر عهده نمی‌گیرند و روابط آزاد جنسی جایگزین خانواده می‌شود.

وی با بیان اینکه در غرب خانواده فروپاشیده است و خانواده به شکل سنتی نیست، افزود: از طریق همین رسانه‌های مجازی و فیلم، هنر را به عنوان یک ابزار به کمک گرفته تا از طریق آزادی جنسی به اهداف شوم خود برسانند برای اینکه حکومتی را سرنگون کنند.

وحدتی شبیری ادامه داد: ما می‌توانیم از فضای رسانه با همین رسانه‌های امروز برای اهداف اسلامی، سنتی و ایرانی را برای استحکام بنیان خانواده استفاده کنیم. چرا فیلمسازان و فعالان این عرصه اهمیت و استحکام بنیان خانواده را ترویج نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: می‌توانیم حقوق خانواده را متناسب با ارزش‌های خود ترویج دهیم و از ظرفیت‌های مدرن برای اهداف اسلامی خود بهره‌برداری کنیم.

رسانه عضوی از خانواده‌ها شده است

مزایا و معضلات رسانه مدیریت شود

استادیار گروه حقوق دانشکده رفاه و دبیر اجرایی همایش ملی حقوق خانواده و رسانه نیز در این همایش گفت: مساله رسانه در حوزه خانواده بسیار مهم است و باید مزایا و معضلات آن را به درستی مدیریت کرد.

فاطمه‌سادات حسینی ادامه داد: رسانه فضایی است که استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌تواند مغفول بماند و باید در حوزه خانواده مورد نظر قرار گیرد.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع و تاکیدهای رهبر معظم انقلاب و اینکه باید روی آن کار انجام شود در گروه حقوق دانشکده رفاه سعی کردیم آغازی برای پژوهش‌های این حوزه باشد تا گره‌ای از مشکلات کشور حل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha