۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85044717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تامین چهار درصد درآمدهای مالیاتی زنجان از ۵۵ هزار مودی اصناف استان

زنجان – ایرنا –اصناف همواره دغدغه محاسبه میزان و افزایش مالیات را دارند در حالیکه بنا به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان امسال فقط چهار درصد از درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی زنجان از ۵۵ هزار واحد صنفی تامین شده است.

به گزارش ایرنا، کشورهای مختلف برای تامین بودجه و گردش چرخ های اقتصاد، برخی از فعالیت ها و کسب و کارها را مشمول پرداخت مالیات کرده و بودجه به دست آمده را برای آبادانی و توسعه کشور هزینه می کنند از این رو می توان به ضرورت پرداخت مالیات و نقش آن در توسعه و ارتقای خدمات رسانی در جامعه پی برد.

در چند سال اخیر به واسطه تغییر ریل اقتصادی در کشور، مالیات به موضوع مهمی تبدیل شده و با پر رنگ شدن نقش مالیات در تامین درآمدها، حساسیت ها به مسائلی از جمله نحوه محاسبه ها، فرارهای مالیاتی و میزان تحقق درآمدها نیز افزایش یافته است.

خبرنگار ایرنا زنجان برای کسب اطلاع از وضعیت درآمدهای مالیاتی استان و چند و چون وصول آنها با فیروز شکوری مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت و گو کرده است.

تامین چهار درصد درآمدهای مالیاتی زنجان از ۵۵ هزار مودی اصناف استان

ایرنا. استان زنجان از حیث درآمد مالیاتی و وصول آنها چه وضعیتی در کشور دارد؟

سهمیه تعیین شده درآمدهای مالیاتی برای استان در سال ۱۴۰۱ محقق شده است؛ امسال استان زنجان از نظر تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور وضعیت مطلوبی داشت که این موضوع عمدتا از طریق انتقال پرونده های واحدهای تولیدی فعال زنجان به استان محقق شد چون پرونده های مالیاتی آنها خارج از استان بود.

همچنین با کشف پرونده های فرار مالیاتی و وصول مالیات های معوق سالهای گذشته و رسیدگی به پرونده های مهم و صد البته همکاری و همراهی مودیان محترم مالیاتی، توانستیم سهمیه استان را وصول کنیم.

ایرنا. انتقال دفاتر واحدهای تولیدی به استان، چه تاثیری در تحقق درآمدهای استان داشته است؟

انتقال این پرونده ها و رسیدگی به آنها در داخل استان و وصول مالیات آنها به نفع استان در افزایش وصولی ما نقش چشمگیری داشت که در بالا رفتن کمیت و کیفیت خدمات رسانی به همشهریان و هم استانی ها موثر خواهد بود.

ایرنا. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم مالیات استان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، آیا این افزایش با درآمدهای استان سازگاری دارد؟

با توجه به اینکه برای انتقال پرونده های سایر واحدهای تولیدی زنجان به استان تلاش می کنیم و همچنین کشف فرارهای مالیاتی و وصول مالیاتهای معوق سالهای گذشته در دستور کار ما است امیدواریم بتوانیم سهمیه تعیین شده برای سال آینده را نیز از این طریق وصول کنیم و نقش موثری در عمران و آبادانی استان داشته باشیم.

از مسئولان و متولیان دستگاه های اجرایی استان نیز انتظار داریم خدمات ارایه شده در حوزه کاری خود را که با نقش آفرینی مستقیم خود مردم در پرداخت مالیات محقق شده به مردم اعلام و معرفی کنند.

ایرنا. اصناف همواره دغدغه محاسبه میزان و افزایش مالیات را دارند، چه میزان از درآمدهای مالیاتی استان مربوط به این بخش است؟

اصناف همواره به عنوان قطب اصلی و بازوی مهم اقتصادی کشور محسوب می شوند و بر این اساس، تمام تلاش نظام امور مالیاتی کشور و استان بر این است که مالیات‌ستانی به صورت عادلانه و کاملا شفاف صورت پذیرد تا تمامی مشاغل، اصناف و اتحادیه ها این موضوع را احساس کنند و ضمن ارائه اطلاعات صحیح به امور مالیاتی، اظهارنامه های خود را نیز به صورت کامل، دقیق و بر مبنای اطلاعات صحیح تکمیل و تسلیم نمایند تا شامل جرایم کتمان درآمد نشوند.

تامین چهار درصد درآمدهای مالیاتی زنجان از ۵۵ هزار مودی اصناف استان

امروزه داده های فراوانی که از سوی دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی و شرکتهای مختلف به سازمان امور مالیاتی واصل می شود، سبب شده است مالیات‌ستانی به صورت دقیق، شفاف و قابل توجیه صورت پذیرد و اصناف نیز این موضوع را درک کرده اند.

درآمد مالیاتی استان از محل مالیات بر درآمد مشاغل اشخاص حقیقی به عبارتی اصناف و اتحادیه ها در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته و ۲۸۸ میلیارد تومان در سال جاری از این محل وصول شده است که این مبلغ نشان می دهد اصناف استان که حدود ۵۵ هزار نفر از مودیان را در بر می گیرد، حدود چهار درصد از مالیات استان را پرداخت کرده اند.

ایرنا. چه اقدامات و برنامه هایی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارید؟

هوشمندسازی مالیاتی، گامی موثر در جهت مقابله با فرار مالیاتی در کشور است و در این زمینه اقدامات موثری در امور مالیاتی استان انجام شد.

با استقرار و اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و شفافیت در ثبت فعالیت های اقتصادی، شاهد کاهش فعالیت مشاغل پنهان و زیرزمینی در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود که همین امر، کاهش چشمگیر فرارهای مالیاتی را به دنبال داشته است و سبب برقراری عدالت اجتماعی در سطح گسترده خواهد شد.

ایرنا. توزیع درآمدهای حاصل از ارزش افزوده در استان چگونه است و تاکنون چه میزان از درآمدها پرداخت شده؟

در سال جاری تاکنون بیش از هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداریها، دهیاری ها و روستاهای فاقد دهیاری در استان واریز شده است.

مالیات بر ارزش افزوده یک جریان مالی پایدار برای خدمت رسانی بهتر و توسعه بخش های مختلف است و بر اساس جمعیت هر منطقه تقسیم بندی شده و به حساب شهرداریها و دهیاریها جهت انجام امور عمرانی و خدمات عمومی در سطح استان واریز می شود.

تامین چهار درصد درآمدهای مالیاتی زنجان از ۵۵ هزار مودی اصناف استان

از مبلغ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان واریزی به حساب شهرداری ها و دهیاریهای استان، سهم شهرداری زنجان ۶۳۳ میلیارد تومان، شهرداری ابهر ۱۴۹ میلیارد تومان، شهرداری خرمدره ۸۴ میلیارد تومان، شهرداری سلطانیه ۱۲ میلیارد تومان، شهرداری خدابنده ۵۳ میلیارد تومان، شهرداری آببر ۱۲ میلیارد تومان، شهرداری ماهنشان هشت میلیارد تومان و شهرداری زرین آباد(ایجرود) چهار میلیارد تومان بوده است.

۶۳۸ میلیارد تومان باقیمانده هم سهم سایر شهرداریها، دهیاریها، روستاهای فاقد دهیاری و عشایر شهرستانهای استان شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha