۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۴۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85044595
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زعفران خراسان‌شمالی برای نخستین بار به کانادا و جزیره موریس صادر شد

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: امسال و برای نخستین بار کشورهای کانادا و جزیره موریس به مقاصد صادرات زعفران استان افزوده شد و ۵۰ کیلوگرم از این محصول به این کشورها صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر فخرموحدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خراسان شمالی اظهار کرد: امسال بیش از ۵۰ کیلوگرم زعفران استان به کانادا و جزیره موریس صادرشد.

وی تصریح کرد: امسال برداشت زعفران از سطح بیش از چهار هزار هکتار از کشتزارهای این استان انجام شد و بر اساس آمار ۲۲ تن زعفران به ارزش ۷۷۰ میلیارد تومان از سطح کشتزارهای این استان برداشت شد.

به گزارش ایرنا، زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

موریس کشور جزیره‌ای در جنوب آفریقا و اقیانوس هند است که با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حدود ۹۰۰ کیلومتری شرق ماداگاسکار واقع شده‌ است. 

صادرات ۱۲۴ میلیون دلاری کالا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی درباره صادرات از استان گفت: در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۱۲۴ میلیون دلار کالا از گمرک استان صادر شد که میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزی ۱۲۳ درصد رشد دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت بیش از ۵۶ میلیون دلار کالا به استان وارد شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دارد.

فخر موحد افزود: محصولات پتروشیمی، عمده صادرات استان را به خود اختصاص داده است و عمده ارزش صادرات این خطه از کشور مربوط به پتروشیمی است.

براساس این گزارش به لحاظ وزنی، بیشتر کالاهای خراسان شمالی به کشور عراق صادر شد و ترکیه و افغانستان در رده بعدی مقصد صادراتی کالاهای استان قرار دارند.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha