۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1086
کد خبر: 85044283
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آخرین آمار دریافت کارت شرکت در آزمون‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری

تهران- ایرنا- مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تاکنون ۱۳۸ هزار نفر برای شرکت در ‌آزمون نیمه‌متمرکز دکتری و ۳۵۳ هزار داوطلب برای شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد، کارت شرکت در آزمون را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد در سال جاری بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

بر اساس اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور، ۴۷۱ هزار و ۵۲۸ نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۵۵ هزار نفر زن و ۲۱۶ هزار و ۵۲۸ نفر مرد هستند. تعداد کل رشته‌های امتحانی ۱۳۴ کد رشته است. در این آزمون ۶۲ رشته به صورت شناور (داوطلبان می‌توانند در دو رشته شرکت کنند) برگزار می‌شود و در مجموع ۴۵۹ هزار نفر داوطلب واقعی دارد.

روند زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد از عصر فردا (پنجشنبه ۱۱ اسفند) آغاز شد و صبح و عصر فردا (جمعه ۱۲ اسفند) ادامه دارد. این آزمون در شش گروه آزمایشی شامل علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی، ۱۳۴ کدرشته امتحانی در ۱۱۲ شهرستان مختلف کشور، ۱۹۸ محل حوزه‌های امتحانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ۷۷۷ حوزه فرعی برگزار خواهد شد.

آزمون دکتری نیمه‌متمرکز دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و دانشگاه آزاد نیز صبح پنجشنبه (11 اسفند) برگزار می‌شود. تعداد ۱۶۹ هزار و ۹۶۴ نفر در آزمون دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی شرکت کردند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۶۲۵ نفر زن و ۹۵ هزار و ۳۳۹ نفر مرد هستند. این آزمون در هفت گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان برگزار خواهد شد و ۲۴۷ کد رشته در این آزمون تعریف شده است. آزمون در یک نوبت در ۱۱۰ شهرستان مختلف کشور و ۱۵۷ حوزه امتحانی اصلی و ۵۵۷ حوزه امتحانی فرعی برگزار خواهد شد.

کارت‌های این آزمون از دوشنبه (هشتم اسفند) روی پایگاه‌ اطلاع‌رسانی سازمان سنجش در دسترس قرار گرفت و داوطلبان تا دهم اسفند وقت داشتند کارت خود را برای شرکت در آزمون دریافت کنند.

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha