۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85044178
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار و ۱۰۰ تُن انواع ماهی در خراسان شمالی تولید شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ تُن انواع ماهی در مزارع گرمابی و سردابی استان در سال جاری تولید شد.

جواد شریفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ این میزان از ماهی تولیدی در خراسان شمالی به نسبت سال گذشته تفاوت زیادی نداشته و تنها ۱۰۰ تُن بیشتر تولید شده است.

وی افزود: اینک ۹۸ مزرعه پرورش ماهی گرمابی و ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهی سردابی در این استان وجود دارد و استخرهای چند منظوره کشاورزی بیشترین مزارع پرورش ماهی را تشکیل می دهند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: پرورش دهندگان بخش شیلات در این استان سال گذشته با مشکلاتی از جمله کاهش دبی آب و پایین بودن قیمت تولید مواجه شدند اما خوشبختانه امسال شرایط مناسب است.

وی با بیان اینکه آمور، کپور، فیتوفاگ و قزل آلا بیشترین ماهی تولیدی خراسان شمالی است، افزود: ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت می کنند و بیشترین فعالان این بخش مربوط به شهرستان های شیروان، بجنورد و اسفراین و کمترین نیز مربوط به شهرستان راز و جرگلان است.

شریفی، اشتغال و درآمدزایی را زا مزایای توسعه بخش پرورش ماهی دانست و گفت: رویکرد توسعه این استان بر مدار کشاورزی است و همزمان از آب ذخیره استخرها برای پرورش ماهی و کشاورزی استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا، تنها در حدود یک هشتم منابع آبی استان صنعت آبزی پروری ایجاد شده است در حالیکه ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت در این بخش اقتصادی وجود دارد.

در این استان ۸۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب شامل سدها، رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها منابع آبی وجود دارد که از این میزان تنها در ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آن صنعت آبزی پروری شامل مزارع سردابی و گرمابی ایجاد شده است.

خراسان شمالی از ۴۱ رودخانه فصلی و دایمی، سه هزار دهنه چشمه، چهار هزار و ۳۰۳ حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق و دستی، ۶۳۷ رشته قنات و هشت سد از ظرفیت های خوبی برای توسعه صنعت آبزی پروری برخوردار است.

در مجموع در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha