ان بی سی نیوز: فشار واشنگتن روابط تل آویو – مسکو را تیره کرده است

تهران – ایرنا – در حالی که پیش بینی می شد با روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو روابط تل آویو و مسکو گرم‌تر شود، فشار آمریکا برای تامین برخی از نیازهای دفاعی اوکراین، رژیم صهیونیستی و روسیه را با خطر درگیری روبرو ساخته است.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه آمریکایی ان بی سی در گزارشی از مخمصه نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی نوشت: نتانیاهو زمانی به قدرت بازگشت که انتظار می رفت روابط تل آویو و مسکو را گرم تر کند. وی در عوض تحت فشار مهم‌ترین متحدش یعنی آمریکا، حمایت از کی یف را تشدید کرده و ممکن است با ارائه تسلیحات به اوکراین، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را ناخرسند کند.

نتانیاهو هنوز با کمک نظامی به اوکراین موافقت نکرده و مسکو نیز چنین اقدامی را به صراحت خط قرمز خود اعلام کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در سخنرانی مجازی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، علناً از اسرائیل خواست تا سامانه های پیشرفته پدافند هوایی را تحویل دهد. وی ابراز اطمینان کرد که اسرائیل در نهایت با چنین امری موافقت می کند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز پیشتر در دیدار با الی کوهن همتای اسرائیلی خود، خواسته های نظامی کشورش را مطرح کرده بود.

از سوی دیگر قانونگذاران ارشد اسرائیل نیز همچون کی یف و واشنگتن، فشار را بر دولت افزایش داده و از نتانیاهو خواسته اند تا سامانه ها پدافند پهپادی و موشکی را در اختیار اوکراین قرار دهد.

در واکنش به این تحولات، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده که ارائه تجهیزات نظامی اسرائیل به اوکراین منجر به تشدید بحران خواهد شد.

برای رهایی از این فشارها، نتانیاهو در مصاحبه ای با ان بی سی نیوز گفت که می خواهد از وقوع جنگ روسیه و اسرائیل جلوگیری کند.

دیپلمات های کهنه کار اسرائیلی نیز با اوجگیری تنش ها در مورد کمک به اوکراین هشدار دادند.

زوی ماگن (Zvi Magen)، که در دهه ۱۹۹۰ ابتدا سفیر اسرائیل در اوکراین و سپس در روسیه بود، به ان بی سی گفت که اگر اسرائیل بخواهد به اوکراین جنگ‌افزار، به ویژه اقلامی که توازن قوا را تغییر می‌دهند، ارسال کند، "به جنگ با روسیه می‌رود. "

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha