۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۵
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85044044
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو شورای جهانی صنایع‌دستی: به جهانی شدن کپوی دزفول خوش بین هستم

دزفول-ایرنا- عضو شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) گفت: با اطلاعات مقدماتی‌ که از دزفول و صنعت کپوبافی این شهر کسب کردم، به جهانی شدن آن خوشبین هستم البته باید دید دزفول تا چه اندازه شاخص‌های مدنظر شورا را برآورده می‌کند.

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی النجاده عضو کویتی شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) افزود: من به عنوان عضوی از شورای جهانی صنایع‌دستی برای بررسی و ارزیابی شهر دزفول به عنوان نامزد ثبت‌جهانی در حوزه صنعت کپوبافی به استان خوزستان سفر کرده‌ام.

وی ادامه داد: درصدد هستیم امروز با سفر به دزفول از محوطه‌های تاریخی، کارگاه‌های صنایع‌دستی و بخش‌های مختلف شهر بازدید و در راستای ثبت‌جهانی دزفول در حوزه کپوبافی موارد مختلف را ارزیابی کنیم.

عضو شورای جهانی صنایع دستی بیان کرد: احساسم بر این است که اتفاقات خوب و مثبتی در انتظار دزفول خواهد بود؛ باوجود این باید به این شهر سفر کنیم و با بازدید از شهر، کارگاه‌ها و خانه‌های صنایع‌دستی و ملاقات با صنعتگران دریابیم که دزفول تا چه اندازه می‌تواند شاخص‌های مدنظر شورای جهانی صنایع‌دستی را برای جهانی شدن برآورده کند.

به گزارش ایرنا کپوی دزفول یکی از صنایع دستی ویژه این شهرستان به شمار می‌رود که شامل ۲ نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن را چوب کرتک(موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپو بافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه دهستان شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد و با نقش اندازی کاموای رنگی، زیبایی آن دوچندان می‌شود.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود؛ کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.
دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند.
تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha