۱۲۵ میلیون هکتار اراضی کشور در معرض فرسایش است

تهران - ایرنا - رییس سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی کشور در معرض فرسایش است، هشدار داد چنانچه اشتباهی در برنامه حفظ خاک رخ دهد، این امر منجر به مهاجرت اکولوژیک می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباسعلی نوبخت» روز سه شنبه در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی در سالن اجلاس سران با بیان اینکه حدود ۱۶۵ میلیون هکتار خاک در کشور داریم افزود: سازمان منابع طبیعی متولی ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار خاک است و برنامه هایی برای حفظ خاک داریم و چنانچه اشتباهی در برنامه رخ دهد، این امر منجر به مهاجرت اکولوژیک می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: فعالیت‌ های سازمان منابع طبیعی به دلیل محدودیت اعتبار کند عمل می کند اما با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و دستورات رییس جمهور باید فعالیت‌ های خود را با مقیاس و گام‌ های بزرگتری برای حفظ امنیت زیستی برداریم و چنانچه بخواهیم مثل گذشته در اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری کار کنیم به سبب آنکه ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در معرض فرسایش خاکی است، حداقل ۹۰ سال طول می کشد.

وی گفت: در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه باید فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری را به پایان برسانیم.

نوبخت تصریح کرد: برای سه میلیون هکتار بیابان برنامه داریم. کشوری هستیم که سالانه یک میلیون هکتار پدیده بیابان زایی داریم.

وی با بیان اینکه ۲۳ استان بیابانی داریم، افزود: اکنون ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارا هستیم که اگر کل کشور را دیواری به عرض و ارتفاع یک کیلومتر احداث کنند، با اعمال مدیریت صحیح، امنیت غذایی تامین می شود.

رییس سازمان منابع طبیعی‌ و آبخیزداری کشور با بیان اینکه وضعیت فرسایش خاک مساعد نیست، افزود: بر این اساس مقام‌معظم رهبری بارها تاکید کردند که اهمیت خاک به مراتب از آب مهمتر است.

وی گفت: از ابتدای دهه ۹۰ میلادی ایران عضو کنوانسیون تغییر اقلیم و هفتمین تولیدکننده کربن و ۴۷ جذب کننده کربن دنیا است.

افغانستان در طرح کاشت درخت از ایران جلوتر است
نوبخت به طرح کاشت درخت اشاره کرد و افزود: نوسانات اقلیمی باعث شده کشورها به سمت کاشت درخت گام بردارند و اکنون افغانستان در طرح کاشت درخت از ما جلوتر است.

نوبخت افزود: جزو کشورهایی هستیم که در سال ۲۰۲۵ به سمت خشکی می رویم و تا ۲۰۴۰ جزو ۱۹ کشور خشک دنیا خواهیم شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس تقاضا دارم که جزو بهترین مروج‌ های طرح کاشت یک میلیارد درخت باشیم و همواره روسای جهاد کشاورزی استان‌ ها هفته منابع طبیعی را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا، در اولین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی از ۳۲ روسای نمونه مرکز خدمات کشاورزی کشور تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha