اعمال فشار بر روسیه، هدف اصلی سفر بلینکن به آسیای مرکزی

تهران - ایرنا - آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر رسمی خود به آستانه قزاقستان وعده کمک به آسیای مرکزی برای کاهش وابستگی به روسیه را داد و بسته کمکی ۲۵ میلیون دلاری برای این منطقه را اعلام کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان نشست وزیران C۵+۱ در پایتخت قزاقستان که با حضور وزرای خارجه پنج کشور منطقه برگزار شد، از ارائه بسته کمکی جدید ۲۵ میلیونی دلاری توسط واشنگتن خبر داد. ایالات متحده همچنین متعهد شد به کشورهای شریک روسیه خسارات ناشی از تحریم ها را جبران کند.

بلینکن مدعی شد که ایالات متحده از "حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای آسیای مرکزی" حمایت می کند.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری قزاقستان نیز گزارش داد که قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور، سفر بلینکن را "محرکی اضافی" برای همکاری بین کشورها خواند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود گفت که قزاقستان بابت خسارات ناشی از تحریم های ضد روسیه غرامت دریافت خواهد کرد.

وی ادامه داد: "ایالات متحده به کشورهای شریک روسیه به دلیل تحریم ها جبران خواهد کرد. از آنجایی که همه کشورهای منطقه به نوعی به روابط تجاری با روسیه وابسته هستند، تحریم های اعمال شده بر فدراسیون روسیه نیز به اقتصاد آنها ضربه می زند. ایالات متحده این را درک می کند.

به گفته وی، شرکت هایی که بتوانند کار خود را در روسیه کاهش دهند فرصت های جدیدی دریافت خواهند کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در آستانه، همچنین هشدارهای خود را علیه چین در صورت ارائه حمایت نظامی از روسیه در جنگش در اوکراین تکرار کرد.

اجلاس دیپلماتیک C۵+۱ از سال ۲۰۱۵ چندین بار برگزار شده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه ای در ۲۷ فوریه، این نشست را به عنوان نشستی توصیف کرد که "همکاری" را در منطقه و بین ایالات متحده و آسیای مرکزی برای دستیابی به "آسیای مرکزی مستقل، مرفه و امن که به چالش های مشترک در مشارکت رسیدگی می کند، تقویت می کند.

در این بیانیه آمده است: C۵+۱ یکی از ابزارهایی است که ایالات متحده از طریق آن از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این ۵ کشور حمایت می کند.

رسانه ها تاجیکستان نیز گزارش دادند سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در نشست وزرای امور خارجه در قالب C۵+۱ شرکت کرد.

طرفین در مورد موضوعات موضوعی اجندای بین المللی و منطقه ای از جمله وضعیت افغانستان، مبارزه با تروریسم و ‌افراط گرایی و همچنین سایر چالش ها و تهدیدات امنیت تبادل نظر کردند و بر ضرورت تقویت همکاری بین کشورهای عضو تاکید کردند. وزارت خارجه تاجیکستان در بیانیه ای اعلام کرد.

بلینکن در شب ۲۸ فوریه وارد آستانه شد. وی از قزاقستان به ازبکستان و از آنجا به هند برای نشست گروه ۲۰ سفر کرد.

آستانه تایمز می‌گوید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، در نشست وزیران C۵+۱ با نمایندگان پنج کشور آسیای مرکزی شرکت کرد تا «بر تعهد ایالات متحده به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای آسیای مرکزی و همکاری با منطقه در مورد راه حل هایی برای چالش های مشترک جهانی. تاکید کند

وزیر امور خارجه آمریکا پس از پایان سفر خود به قزاقستان به ازبکستان سفرکرد و در آنجا با مقامات ازبکستان برای پیشبرد همکاری در زمینه طیف وسیعی از مسائل دوجانبه و منطقه ای دیدار کرد.

اولین نشست وزیران C۵+۱ در نوامبر ۲۰۱۵ در سمرقند (ازبکستان) برگزار شد. شش وزیر خارجه توافق کردند که بر سه بخش منافع مشترک - امنیت، اقتصاد و چالش های زیست محیطی تمرکز کنند.

از زمان آغاز گفتگوهای C۵+۱، طبق گزارش ها، کشورهای آسیای مرکزی به طور فزاینده ای به رویکردهای منطقه ای علاقه مند بوده اند و C۵+۱ را به عنوان یک کاتالیزور برای اقدام مشترک می بینند.

در سال ۲۰۲۲، C۵+۱ یک دبیرخانه راه اندازی کرد تا فرآیندهای شناسایی و پیشبرد اولویت های مشترک، هماهنگی ارتباطات بین دولت های شرکت کننده، و برنامه ریزی وزرا در سطح بالا و سایر تعاملات را تسهیل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha