۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85042927
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست C۵+۱ در آستانه؛ بلینکن به آسیای مرکزی رفت

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85042927
نشست C۵+۱ در آستانه؛ بلینکن به آسیای مرکزی رفت

تهران - ایرنا - آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای سفری رسمی وارد آستانه پایتخت قزاقستان شده است. وی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و ایالات متحده شرکت خواهد کرد و سپس به ازبکستان و هند سفر می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل رسانه های آسیای مرکزی، بلینکن برای اولین بار به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از قزاقستان و ازبکستان بازدید می کند.

وزیر خارجه آمریکا در حساب توییتری خود نوشت: این اولین سفر من به عنوان وزیر امور خارجه به قزاقستان و ازبکستان است. من مشتاقانه منتظر توسعه مشارکت در آسیای مرکزی هستم. از آنجا برای نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ به هند سفر خواهم کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان نیز پیشتر خاطرنشان کرده بود که در تاریخ ۲۸ فوریه (امروز ۹ بهمن) در شهر آستانه با حضور بلینکن، نشست وزیران امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و ایالات متحده در قالب C۵ + ۱ برگزار می شود. دستورکار شامل موضوعات توسعه بیشتر همکاری های منطقه ای و مشارکت با ایالات متحده است.

نشست C۵+۱ از سال ۲۰۱۵ هر ساله بین وزرای امور خارجه پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان و وزیر امور خارجه آمریکا برگزار می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آسیای مرکزی، «دونالد لو»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در یک مصاحبه مطبوعاتی در آستانه سفر آتی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای هند، قزاقستان و ازبکستان پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این سه کشور جزو ۳۲ کشوری هستند که از رای گیری درباره روسیه و اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای ممتنع دادند، پاسخ داد: "برای ما واضح است که کشورهای آسیای مرکزی و هند روابط طولانی و پیچیده ای با روسیه داشته اند.

لو افزود: "من فکر نمی کنم آنها به این زودی ها به این روابط پایان دهند، اما ما با آنها در مورد نقشی که می توانند در این درگیری ایفا کنند صحبت می کنیم. "

هند و برخی از کشورهای دیگر تصمیم گرفتند از رای به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که بر فوریت دستیابی به «صلح جامع، عادلانه و پایدار» در اوکراین مطابق با اصول منشور سازمان ملل تاکید دارد، خودداری کنند. این مقام آمریکایی با تایید مجدد موضع ایالات متحده در قبال اوکراین، گفت که مهم است که جهان گرد هم بیاید تا اصول ارزش منشور سازمان ملل را تعریف کند.

لو تاکید کرد: «ممکن است ما هر روز رویکرد مشابهی در مورد اوکراین نداشته باشیم، اما فکر می‌کنم هدف ما پایان دادن به این درگیری و پایان آن بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد است.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: امیدواریم که هند از این نفوذ با روسیه برای حمایت از پایان این درگیری استفاده کند.

هند در اول دسامبر ریاست گروه ۲۰ را بر عهده گرفت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: بلینکن در ۱ مارس (۱۰ اسفند) به دهلی نو سفر خواهد کرد تا در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ شرکت کند که بر تقویت چندجانبه گرایی و تعمیق همکاری در زمینه امنیت غذایی و انرژی، توسعه پایدار، مبارزه با مواد مخدر متمرکز خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha