۹ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 2778
کد خبر: 85042808
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سیستان و بلوچستان دارای ۶ شهرک و ناحیه شیلاتی است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای فراساحلی) گفت: هم‌اینک ۶ شهرک و ناحیه صنعتی شیلاتی با دارا بودن ۳۰ واحد کنسروسازی، ۳۰ واحد عمل‌آوری، ۱۲ واحد پودر ماهی، ۱۳ واحد سردخانه و ۱۰ واحد شناورسازی و بیش‌از ۳۰ واحد یخ‌سازی در نوار ساحلی این استان وجود دارد.

عطاالله رئیسی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیش‌از ۲۰۰ گونه ماهی تازه و تجاری ویژه تون ماهی شامل گیدر، هوور، شوریده، کُد، شیر، سرخو، چیلا، پشمپ، لوجر، حلوا، مشکو در سواحل مَکُران صید می‌شود، اظهارداشت: این سواحل با دارا بودن منطقه بالقوه پرورش میگو با بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد، ۴۱ درصد صید آب‌های جنوب کشور را دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتا شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اسکله‌های صیادی برای اشتغال و رونق تولید نقش مهمی در سواحل مَکُران دارند و علاوه‌بر این ظرفیت مهمی در بحث گردشگری به حساب می‌آیند، افزود: دسترسی به آبهای آزاد اقیانوسی، وجود اسکله‌های متعدد شیلاتی، فراهم بودن زمینه‌های صادرات، وجود شهرک‌های صنعتی وابسته و اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه روز افزون آن، صنایع شیلاتی را به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه این استان مطرح کرده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهارداشت: وجود سواحل در هر کشوری موجب اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار می شود و برای هر متر ساحل استان باید برنامه ریزی و طرح هایی اجرا کرد که نفع آن برای مردم بومی و کشور ایران اسلامی مشهود باشد.

جواد سپاهی افزود: صید و صیادی موجب تثبیت جمعیت در نقاط روستایی ساحلی شده و چنانچه در حدود ۱۰ نقطه دیگر بنادر صیادی مطالعه و احداث شود، می‌تواند اشتغال موجود را به ۲ برابر افزایش داد.

وی با بیان اینکه چابهار در رونق اقتصادی جنوب شرق کشور نقش مهمی دارد، افزود: این منطقه با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب های اقیانوسی در آینده تغییر دهنده تجارت و اقتصاد منطقه است و زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چابهار فراهم است و ما از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی و طرح های خدماتی و اشتغالزایی استقبال می کنیم.

فرماندار چابهار بیان کرد: این شهرستان به دلیل وجود بندر، منطقه آزاد و موقعیت مناسب جغرافیایی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

وی گفت: جای خوشحالی است که از پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل کشور ۵۴۱ کیلومتر آن در سیستان وبلوچستان واقع شده و باید برای اشتغال و توسعه از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha