زنان ورزشکار تربت‌حیدریه در سایه نگاه مردانه به ورزش

تربت‌ حیدریه - ایرنا - اغلب قهرمانان ورزشی تربت‌حیدریه و به خصوص زنان این خطه از خراسان رضوی بر این باورند که در منظومه فکری برخی مدیران این شهرستان، ورزش به ویژه درحوزه بانوان فاقد جایگاه بوده و یا در انتهای جدول برنامه‌ریزی‌های آنان قرار دارد.    

به گزارش ایرنا، بانوان ورزشکار تربت‌حیدریه معتقدند که نگاه انقباضی در تخصیص اعتبارات و تزریق قطره‌چکانی بودجه، موجب شده تا مسوولان ورزشی به مفهوم واقعی با "دست خالی" مدیریت کنند، لذا در نگاه آنها ورزش و به خصوص ورزش بانوان جایگاه چندانی ندارد و از سوی دیگر چون حامیان مالی حوزه ورزش نیز تمایل دارند پول خود را در جایی خرج کنند که خود دیده‌ شوند، با توجه به این وضعیت ورزش بانوان در تربت حیدریه، رغبتی به سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش قهرمانی زنان ندارند.

یک مربی آمادگی جسمانی و یوگا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجا که در رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما ورزش بانوان زیاد دیده نمی‌شود، لذا حامیان مالی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

زنان ورزشکار تربت‌حیدریه در سایه نگاه مردانه به ورزش

ملیحه علیپور افزود: مشکل دیگر زنان ورزشکار تربت حیدریه در استفاده از سالن‌هایی است که استفاده از آن بین مرد و زن به اشتراک گذاشته شده‌ است که ساعت اختصاص یافته به بانوان بسیار کم است.

وی تصریح کرد: بر این اساس بانوان عمدتا به سراغ رشته‌های چون ایروبیک، آمادگی جسمانی و فیتنس می روند که سالن‌های اختصاصی دارد و البته به سلامت جسم و روح و تناسب فیزیک آنان کمک می کند.

وی گفت: در تربت حیدریه اگر مسایل حوزه شهری و شاخص های توسعه ای اعم از شهر و روستا در بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر موارد تقسیم بندی شود، برنامه‌ریزی در حوزه ورزش جزو آخرین مرحله تصمیم‌سازی و تصمیم گیری مسوولان شهرستان است.

یک مربی ووشو در بخش ساندا (مبارزه) نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در مدت پنج سالی که به مربیگری بانوان در تربت حیدریه مشغول هستم، ووشوکاران شهرستان در سطح استان خراسان رضوی و حتی کشور دارای جایگاه خوبی شده‌اند.

مینا علی‌محمد با بیان اینکه بی‌مهری برخی مسوولان تربت حیدریه، ورزشکاران زن را آزار می‌دهد، افزود: ورزشکاران زن این شهرستان دارای استعدادهای بالایی در رشته های رزمی هستند اما نبود سالن ورزشی اختصاصی برای زنان ورزشکار، از مشکلاتی است که بر شکوفایی استعدادهای آنان تاثیر منفی گذاشته است.

زنان ورزشکار تربت‌حیدریه در سایه نگاه مردانه به ورزش

یک ورزشکار رشته کوهنوردی که صعود به قله ۶۲۰۰ متری آیلند پیک هیمالیا در سال ۱۳۹۷ را در کارنامه خود دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: صعود به آیلند توسط یک دختر شهرستانی در همه جای دنیا ارزش و جایگاه والایی دارد، اما عمده مسوولان تربت حیدریه از این موضوع بی‌خبر هستند و یا این موضوع برایشان اهمیتی ندارد.

زینب یعقوبی افزود: از سال ۱۳۷۴ که هیات کوهنوری تربت حیدریه کار خود را آغاز کرد تا سال ۱۳۸۳ در قالب دو هیات مردانه و زنانه فعالیت داشت اما از آن سال دو هیات مردانه و زنانه در هم ادغام و بصورت "خانواده محور" فعال است.

وی با بیان اینکه اکنون هفت باشگاه دارای مجوز کوهنوری در تربت‌حیدریه فعال است، افزود: برخی افراد فاقد تجربه و حتی مجوز، به نام کوهنوردی جمعیتی را در تربت حیدریه با خود همراه ساخته اند در حالی که هنوز از آموزش‌های اولیه این رشته هم بهره ای نبرده اند.

میزبانی از ۹ رویداد ورزشی کشوری

رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه گفت: این شهرستان در یک سال اخیر ۹ رویداد ورزشی کشوری را میزبانی کرده است که این خود نشان از توجه مسوولان محلی به ورزش قهرمانی دارد و حال آنکه هیچ یک از شهرستان های خراسان رضوی چنین عملکرد درخشانی نداشته اند.

مجید رضایی افزود: در حوزه ورزش قهرمانی در ۲ سال اخیر، تیم والیبال بانوان تربت حیدریه ۲ بار عنوان سوم کشور را کسب کرده است و تیم هندبال زنان شهرستان نیز به مسابقات دسته یک کشور راه یافته است.

وی گفت: اینکه برخی هیات‌ها میزبانی خوبی از قهرمانان و به خصوص بانوان انجام نمی‌دهند، به کم کاری خود آنان برمی‌گردد و این چیزی را متوجه اداره ورزش و جوانان نمی کند.

وی در خصوص حامیان مالی ورزش تربت حیدریه نیز اظهار کرد: واقعیت تلخ این است که غالبا حامیان مالی از مسابقاتی حمایت می‌کنند که دارای پخش تلویزیونی باشد ولی ورزش بانوان چنین شرایطی ندارد.

رضایی اظهار کرد: برای رفع این مشکل اداره ورزش و جوانان تربت حیدریه مستقیما به سراغ حامیان رفته و در بحث تبلیغات محیطی و پیراهن ورزشکاران اقداماتی را انجام داده و برای جبران برخی کاستی های این بخش اقدام به تشکیل مجمع خیران ورزش‌یار کرده است.

وی وجود برخی مشکلات در حوزه ورزش زنان تربت حیدریه را تایید کرد و گفت: برای تغییر رویه فکری موجود به حمایت مسوولان محلی، تشکل های مردم نهاد، امامان جمعه و جماعات نیاز داریم.

رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه به ساختار حوزه ورزش این شهرستان اشاره کرد و افزود: دست‌کم ۴۵ درصد ورزشکاران شهرستان را زنان تشکیل می دهند و ۳۵ هیات فعال در هر ۲ حوزه زنان و مردان در این شهرستان فعال است.

رضایی گفت: از مجموع بیش از ۱۰ هزار ورزشکار تربت حیدریه حدود هشت هزار و ۶۳۰ نفر زیر پوشش بیمه ورزشی هستند که ۵۷۲ ورزشکار در حوزه روستایی فعال هستند؛ همچنین از مجموع ۵۹ باشگاه دارای مجوز در رشته‌های مختلف، ۲۰ مورد مربوط به بانوان است.

زنان ورزشکار تربت‌حیدریه در سایه نگاه مردانه به ورزش

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر چهار سالن ورزشی روستایی در چهار بخش تربت‌حیدریه با صرف اعتباری افزون بر ۱۱ میلیارد ریال ساخته شده است، گفت: سرانه فضای ورزشی روستایی شهرستان کمتر از نیم مترمربع است که این شاخص در کل شهرستان، اعم از فضاهای روباز و سرپوشیده ۷۶ صدم متر مربع است که جوابگوی نیاز و علاقه وافر جوانان منطقه نیست.

وی افزود: تربت‌حیدریه با افزون بر ۵۴ هزار نفر جوان، معادل سه درصد جمعیت جوانان خراسان رضوی را دارد که از این حیث پنجمین شهرستان استان است.

به گفته رضایی؛ تربت‌حیدریه دارای ۱۵ سازمان مردم نهاد و تشکل صنفی ورزشی است و ۳۳ ورزشکار این شهرستان در دفاع از مردم و میهن به فیض عظیم شهادت نائل شده اند.

رییس مجمع خیران ورزشی تربت‌حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هر چند نمی توان کم‌کاری در حوزه ورزش بانوان شهرستان را نمی توان انکار کرد، اما حقیقت آن است که حامیان مالی حوزه ورزش، پول خود را در جایی خرج می‌کنند که در پشت ویترین قرار گیرند.

محمدرضا حسن‌زاده افزود: این مجمع فاقد دفتر است و کل موجودیت آن در یک ابلاغ اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه خلاصه شده است.

وی گفت: قرار است به زودی با حضور مسوولان تربت حیدریه و چند حامی مالی، نخستین نشست مجمع برگزار و در آن شیوه های حمایت از ورزش قهرمانی و به خصوص زنان مورد بررسی قرار گیرد.

این نیکوکار حوزه ورزش ابراز امیدواری کرد که ورزش تربت حیدریه، به ویژه در بین زنان روند رو به گسترشی داشته باشد و مشکلات این بخش روز به روز کمتر شود.

تربت حیدریه با ۲۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد، یکی از شهرستان های بزرگ استان خراسان رضوی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha