۹۰۰ هزار جلد دفاتر دست‌نویس اسناد رسمی تصویربرداری شد

تهران - ایرنا - رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ۹۰۰ هزار جلد و ۱۸۰ میلیون صفحه ‌دفاتر دست‌نویس اسناد رسمی تصویربرداری و ذخیره‌سازی شد و اکنون فعالیت‌های ثبتی در دفاتر اسناد رسمی کاملا الکترونیک انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدعلی خندانی روز دوشنبه در نشست خبری اظهارداشت: حدود هشت سال است که فرایند الکترونیکی شدن دفاتر اسناد رسمی، اسکن و تصویربرداری آغاز شده و این اقدام طی تدابیر امنیتی، ثبتی و حقوقی انجام شده است.

وی ادامه داد: برای این اقدام، ۱۸۰ دوربین خریداری شد و نیروهای آموزش دیده در کانون‌ها سردفتران و دفتریاران سراسر کشور مستقر شدند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با تاکید بر اهمیت دفاتر اسناد رسمی افزود: حتی یک کلمه در دفاتر نباید مغفول می‌ماند و تصویربرداری باید کاملا شفاف و واضح انجام می‌شد زیرا برخی دفاتر دست‌نویس حدود ۸۰ سال قدمت داشت و ممکن بود به دلیل فرسایش کاغذ یا برخی حوادث مثل آبخوردگی واضح نباشد.

خندانی ادامه داد: اسناد و دفاتر دست‌نویس نباید از دفاتر خارج می‌شد بنابراین با دریافت مجوز امکانی فراهم شد تا دفاتر دست‌نویس به مکانی معین از سوی کانون منتقل شد و کار تصویربرداری و اسکن انجام شد.

وی با اشاره به اینکه کار الکترونیکی شدن دفاتر دست‌نویس در مرحله نهایی و داده آمایی قرار دارد، گفت: می‌توانیم اعلام کنیم که اکنون اگر هر اتفاقی از جمله بلایای طبیعی رخ دهد، اسناد کاملا الکترونیک شده است همچنین امکان دستکاری و جعل در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

فعلا دفاتر دست‌نویس نگهداری می‌شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره امحای دفاتر دست‌نویس اظهارداشت: فعلا دفاتر دست‌نویس نگهداری می‌شود و بعداً در مورد نحوه نگهداری این دفاتر با هماهنگی قوه قضاییه تصمیم‌گیری خواهد شد زیرا این اقدام نیازمند اصلاح قانون و تدوین دستورالعمل است.

وی در راستای الکترونیکی شدن امور ثبتی اظهارداشت: مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی برای ارائه مدارک هم در حال حذف شدن است و از طریق نرم‌افزار و با استفاده یک لینک افراد می‌توانند سوابق و مدارک را به دفاتر ارسال کنند و فقط یک نوبت به دفاتر مراجعه حضوری داشته باشند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه هزینه استعلام‌ها براساس قوانین است درباره تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی گفت: این موضوع در فرایند انجام است و هر زمان که نهایی شد، اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه الکترونیکی شدن امور قضایی، ظرافت‌های خاص خود را دارد، افزود: فرایندها در دفاتر اسناد رسمی از ۹۰ سال پیش به شکل سنتی انجام شده است و اکنون با توجه به تغییرات، ممکن است مقاومت‌هایی وجود داشته باشد.

هزینه‌های دریافتی در دفاتر اسناد رسمی براساس تعرفه های سه سال قبل است

خندانی با بیان اینکه هزینه‌های دریافتی در دفاتر اسناد رسمی براساس تعرفه های سه سال قبل است، افزود: فکر نمی‌کنم که دریافتی هیچ حوزه‌ای در کشور مطابق با سه سال قبل باشد. با افزایش هزینه‌ها، این موضوع بر کار دفاتر اسناد رسمی تأثیر مستقیم دارد؛ اما همکاران با صبوری کامل با هزینه‌های سه سال قبل کار را انجام دادند و لازم است یک به‌روزرسانی در این حوزه صورت گیرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در ادامه تصریح کرد: از زمانی که حضور بانوان در دفاتر اسناد رسمی محقق شد فکر می‌کنم در آینده تعداد سردفتران خانم از سردفتران آقا نیز بیشتر شود.

فعالیت هشت هزار و ۷۰۰ دفترخانه در کشور

وی با اشاره به  فعالیت هشت هزار و ۷۰۰ دفترخانه در کشور گفت: یکی از وظایف کانون سردفتران و دفتریاران، کمک به اشخاص بی بضاعت برای تنظیم سند است و ساز و کار مشخصی در این خصوص وجود دارد و با توجه به شرایط اقتصادی فرد، همکاران زمانی که با فردی مواجه شوند که اوضاع اقتصادی خوبی ندارد، قطعاً مساعدت خواهند کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره میزان توازن دفاتر اسناد رسمی با میزان مراجعان، افزود: اکنون توازن لازم در کشور برقرار است و البته در برخی از حوزه‌ها تعداد دفاتر به اندازه میزان مراجعه نیست و این موضوع به دلیل عدم رعایت توازن است.

وی با بیان اینکه تعداد سردفترانی که به دلیل تخلف از کار تعلیق شده‌اند نسبت به تعداد کل سردفتران اندک است، افزود: تعداد تعلیق‌ها نسبت به جمعیت اصلاً قابل توجه نیست و ساز و کار برای نظارت بر دفاتر اسناد رسمی پیچیده و دقیق است.

وی ادامه داد: از پنج مرجع به صورت مستمر بر این دفاتر نظارت صورت می‌گیرد و در همه استان‌ها دادگاه انتظامی مستقر است و رسیدگی‌ها به صورت دقیق انجام می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه قانون الزام به تنظیم سند رسمی گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی قراردادها را به فعلیت تبدیل کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha