۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبرنگار: 782
کد خبر: 85040999
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلنسکی به دنبال جلب حمایت مخالفان بایدن

۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 85040999
 زلنسکی به دنبال جلب حمایت مخالفان بایدن

تهران–ایرنا– جنگ اوکراین که وارد دومین سال خود شده است همچنان بدون هیچ چشم اندازی برای دستیابی به صلح ادامه دارد، حال برغم هشدارها درمورد گسترش دامنه آن، ولودیمیر زلنسکی در تلاش است با جلب حمایت برخی از جمهوریخوهان کنگره، دولت بایدن را برای تهیه لیست سلاح های سنگین درخواستی خود تحت فشار قرار دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که در دیدار گروهی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس جمهوری اوکراین به زلنسکی وعده داده شده که فهرست درخواستی تسلیحات نظامی که شامل جنگنده های اف-۱۶ می شود را فراهم سازد، این درحالی است که حمایت تمام قد از اوکراین یکی از موضوعات مهم اختلافی بین اعضای حزب جمهوریخواه و دولت دموکرات آمریکا است .

براساس گزارش این رسانه، این ملاقات که در سالگرد جنگ اوکراین صورت گرفته نشانه بارزی است که اعضای حزب جمهوریخواه تا چه اندازه بر سر نحوه ورود آمریکا در جنگ اوکراین اختلاف نظر دارند، این اختلاف با پیروزی (اندک) این حزب در انتخابات کنگره شدید تر شده است، هرچند کوین «مک کارتی »رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان با درایت تلاش کرده در این زمینه محتاط بوده و خود را بی طرف نشان دهد.

زلنسکی در دیدار گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا که «مایکل مک کوئل» (Micheal McCaul) رئیس کمیته امور خارجی ریاست آنرا برعهده داشت، عنوان کرد که قصد دارد تا فهرستی از تسلیحات مورد نیاز خود از جمله جنگنده اف-۱۶ را به آنان تحویل دهد.

درحالی که مک کوئل بر حمایت آمریکا از اوکراین در این جنگ و همراهی ناتو و دیگر متحدان واشنگتن تاکید دارد که برخی از نمایندگان حزب جمهوریخواه در کمیته نظارت مجلس نمایندگان خواستار انجام تحقیقاتی پیرامون کمک های مالی و نظامی دولت بایدن از کی یف در زمینه «سو استفاده»، کلاهبرداری و حیف و میل اموال و تسلیحات شده اند.

این گزارش می افزاید: هرچند مک کارتی هنوز موضع مشخصی در قبال جنگ اوکراین و حمایت های نظامی از کی یف اتخاذ نکرده اما در پشت پرده از تصمیمات و اقدامات این گروه در ملاقات با زلنسکی حمایت کرده است.

اختلاف بر سر تحویل اف-۱۶ به اوکراین

به نوشته این رسانه آمریکایی، هرچند هدف مشخص زلنسکی دریافت جنگنده های اف-۱۶ است، این موضوع، کار را برای اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان دشوار ساخته است چرا که این درخواست با مخالفت جو بایدن و «مارک میلی» (Mark Milley) رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روبرو است و آنرا موجب شدت بخشیدن به این درگیری در اوکراین می دانند.

با این وجود «کریستوفر کاولی» (Christopher Cavoli) فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا هفته گذشته در دیدار با ۱۰ نفر از نمایندگان حزب جمهوریخواه در پشت درهای بسته گفته بود که دادن جنگنده های اف-۱۶ به کی یف می تواند به پیروزی اوکراین در این جنگ کمک کند.

اظهارت این فرمانده نظامی آمریکای در مقابل نظر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نشان از اختلاف نظر در پنتاگون دارد، بویژه آنکه مارک میلی هشدار می دهد که این اقدام؛ (دادن اف-۱۶ به اوکراین)، منجر به تحریک کرملین و تشدید اوضاع جنگ خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha